Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Stærkt tilbud fra Maersk Line skal afværge konkurrence fra Amazon

TAIWAN TRANSPORT KAOHSIUNG HARBOUR
De store internetbutikker som Amazon ønsker også bedre indblik i forsendelserne for at kunne styre deres egen forsyningskæde så effektivt som muligt. Mærsk er derfor i færd med at digitalisere hele området, og er blandt andet gået sammen med IBM for at udvikle en ny digital handelsplatform globalt. Foto:

A.P. Møller-Mærsks containerrederi Maersk Line er helt på det rene med, at det risikerer konkurrence fra store internetbutikker som Amazon og Alibaba, hvis ikke rederiet tilpasser sig til selskabernes krav til forsyningskæden. Derfor arbejder rederiet også med at udvikle sin service, så den lever op til de store kunders forventninger.

Det fortæller administrerende direktør Søren Skou i et interview med Bloomberg News.

»Hvis vi ikke gør vores arbejde ordentligt, er der ingen tvivl om, at store, stærke selskaber som Amazon vil se på, om de kan gøre det bedre selv,« siger Søren Skou i interviewet.

Mærsk/CEO: Ikke tilfredsstillende resultat

Truslen fra Amazon var ifølge Bloomberg et tema på aktiemarkedet i sidste uge, hvor store pakkeselskaber som Fedex og UPS faldt på forlydender om, at Amazon pønser på selv at stå for flere af pakkeleverancerne ud til forbrugerne.

»Containerrederierne bør derfor også være opmærksom på, om Amazon står på spring til at overtage en større del af kontrollen med forsendelserne til havs. Og her handler det for Mærsk ikke bare om smidige forsendelser til tiden,« siger Søren Skou.

De store internetbutikker som Amazon ønsker også bedre indblik i forsendelserne for at kunne styre deres egen forsyningskæde så effektivt som muligt. Mærsk er derfor i færd med at digitalisere hele området, og er blandt andet gået sammen med IBM for at udvikle en ny digital handelsplatform globalt.

Platformen, som er udviklet ved hjælp af den såkaldte blockchain-teknologi, skal hjælpe virksomheder med at flytte og spore gods digitalt på tværs af grænser.

»Amazon er ikke interesseret i telefonopkald og email - de går efter en elektronisk og digital tilkobling, så de kan agere på egen hånd,« siger Søren Skou, der peger på, at Amazons ønsker dermed matcher Maersks Lines strategi.

Afrika

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen