Berlingske Business

Stadil-familiens rederi i dyb krise

Onsdag 1
Erhvervsmanden Christian Stadil og hans far Thor Stadil har gennem de senere år haft stor succes med en række af deres forretninger. Familiens engagement i rederiet Thorco har imidlertid udviklet sig til et sandt mareridt for den succesfulde familie, der bl.a. er kendt for ejerskabet af Hummel og Brdr. Hartmann. Foto:

Erhvervsmanden Christian Stadil og hans far Thor Stadil har gennem de senere år haft stor succes med en række af deres forretninger.

Familiens engagement i rederiet Thorco har imidlertid udviklet sig til et sandt mareridt for den succesfulde familie, der bl.a. er kendt for ejerskabet af Hummel og Brdr. Hartmann, skriver Finans.

Thorco, der sejler med såkaldt projektlast, har igen i 2015 været ramt af stærkt faldende fragtrater, og med udsigt til endnu et år med underskud har familien nu valgt at skyde over en kvart milliard kr.i sit underskudsgivende selskab.

10BUSWoomio.jpg

Den tiltrængte kapitalindsprøjtning sker ved, at familien Stadil konverterer et lån på omkring 250 mio. kr. i Thorco til egenkapital for dermed at sikre rederiets fremtid.

»Det er et hårdt marked, vi befinder os i, men vi vil vise omverdenen, at vi støtter op om selskabet. Vi vil gerne sende et signal til vores store kunder og samarbejdspartnere om, at vi også eksisterer næste år og de kommende år,« siger formand i Thorco Shipping Thor Stadil.

Alene i 2014 tabte Stadil-familiens rederi 130 mio. kr. før skat, og ud over gælden til Stadil er rederiet forsat gældsat for knap 400 mio. kr.

Stadil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen