Berlingske Business
07:17Teleselskaber vil tjene penge på data og algoritmer

Sprængfarlig kritik af DSBs enmandsbetjente tog

Billede
Martin Puggaard, chef for Havarikommissionen. Foto:

Statens sikkerhedsvagthund Havarikommissionen borer kniven ind i et af DSBs ømmeste punkter, nemlig passagersikkerheden i enmandsbetjente tog i endelig rapport om Vejle-ulykken, hvor en ung kvinde fik hånden i klemme i togdøren og blev slægt efter toget

Tre år og ti måneder skulle der gå, inden statens sikkerhedsvagthund Havarikommissionen omsider fik sin rapport på gaden om Vejle-ulykken, hvor en ung beruset kvinde fik hånden i klemme i togdøren og blev slæbt efter toget.

DSB har undervejs i aggressive høringssvar luftet sin kritik af de første udkast til rapporten, som fokuserede på den manglende sikkerhed i enmandsbetjente tog, hvor lokomotivføreren på én gang skal holde øje med, at alle passagerer er ombord og sætte toget i gang til tiden.

27BUSVejle-sagen-112447.jpg

Kritikken er ubekvem for DSB, fordi statsbanerne på flere togstrækninger har sparet togkontrolløren væk, så alt ansvar hviler på lokomotivførerens skuldre.

Det er ganske vist lykkedes DSB at få flernet flere ubehagelige knaster i rapporten, men Havarikommissionen kritiserer umisforståeligt DSB for at undlade at tage højde for risici, som DSB allerede kendte til ved indførelsen af enmandsbetjente tog.

DSB har bla. ikke sikret sig, at togpersonalet vidste, at genstande under otte cm - herunder en pigearm - kan sidde i klemme i  togdøren, uden at togets sikkerhedssystem registrerer det.

18BUSMartin-Puggaard-142326.jpg

Havarikommissionen anbefaler derfor, at Trafik,- Bygge- og Boligstyrelsen, som har det overordnede sikkerhedsmæssige ansvar for DSB, analyserer passagerernes sikkerhed ved afgangsproceduren i enmandsbetjente tog.

Havarikommissionen anbefaler, at myndighederne undersøger, om togpersonalet ved, hvordan togdørene fungerer sikkerhedsmæssigt. Endvidere  anbefaler Havarikommissionen, at det undersøges, om de nuværende sikkerhedsforanstaltninger generelt er tilstrækkelige i DSB's enmandsbetjente tog.

Rapporten Vejle-ulykken for snart fire år siden har været usædvanlig længe undervejs.  Langt de fleste af Havarikommissionens rapporter er færdige inden for et år efter en ulykke eller hændelse. Sejpineriet har givet anledning til beskyldninger mod DSB for at forsøge at presse Havarikommissionen til at bortredigere ubehagelig kritik.

DSB har i høringssvar, som Berlingske har set, brugt et usædvanligt hårdt og aggressivt sprog i sin hårde kritik af Havarikommissionens rapport. Sprogbrugen og kritikken blev så sent som d. 13. december på et bestyrelsesmøde i DSB gentaget. Her blev Havarirapportens konklusioner og vurderinger kritiseret for at været værdiladet, dramatiserende, fejlagtig, misforstået og forudfattet.

27BUSVejle-sagen-112447.jpg

Det er da også lykkedes DSB at fjerne et par ubehagelige knaster i rapporten, herunder problemstillingen om berusede passagerer. DSB mener, at berusede passagerer selv har et ansvar for egen sikkerhed.

Havarikommissionens første udgave af rapporten henviste til, at DSB i en tidligere intern sikkerhedrapport fra 2004 påpegede, at DSB selv i forbindelse med julefrokoster reklamerer med toget som et sikekrt transportmiddel. Denne argumentation er røget helt ud af den endelige rapport, der dog stadig har vedlagt DSB's sikkerhedsrapport fra 2004.

DSB har som nævnt kritiseret Havarikommissionen for at bruge værdiladet sprogbrug som »en ung kvinde«. Havarikommissionen har i den endelige rapport ændret dette til »passager«.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen