Berlingske Business

Spøjs japansk varebil på vej til Danmark

Spøjs japansk varebil på vej til Danmark - 1

Cube er navnet på en charmerende ny minivan, som kommer til Danmark sidst på året. Den er stor nok til at blive godkendt på gule nummerplader.

(TOKYO) Cube er en kultagtig minibil, som har fejret ti års fødselsdag i Japan. Tredje generation, årgang 2009, er netop lanceret på hjemmemarkedet, og Nissan er nu begyndt at sælge den i USA og vil også eksportere den til Europa sidst på året.

Det gælder også Danmark, hvor den godt kunne blive en interessant lille varebil.

Bilen er en firkantet lille bil i et asymmetrisk design med kun synlig C-stolpe i højre side, mens venstre C-stolpe er tyndere rudeagtigt udformet.

Interiøret betegnes af Nissan som loungeagtig, men der findes flere udgaver – også med mindre luksusudstyr. Cube har en lang akselafstand i forhold til bilens længde (en akselafstand på 2.530 mm og en samlet længde på 3.980 mm). Som ur-minien har den hjulene helt ude i hjørnerne. Dens kubeagtige form har samtidig givet stor pladsudnyttelse og ganske god plads til bagsædepassagerer, men tilsvarende begrænset plads til bagage som personbil.

ErhvervsBladet.dk har haft målebåndet fremme og kan oplyse, at bilen opfylder kravene til målene for varebiler (længde 1,2 meter og højre 0,6 meter i varerummet).

Svend Flintø, teknisk chef for Nissan Nordic i Danmark, siger, at man naturligvis vil se på alle muligheder med bilen – også hvis den kan indrettes som varebil – dog med 50 procent beskatning.

Bagdøren er sidemonteret – med hængsler til højre. Fint i lande med venstrekørsel, mens vi andre må stå ude ved kørebanen og lukke op. Udstyret er righoldigt, men der er også mange muligheder for ekstraudstyr – så som panoramaglastag. Ud over den traditionelle solskærm, som forhindrer kabinen i at blive for varm på solrige dage, er der et shojigardin af rispapir, som er inspireret af de traditionelle japanske gardiner. Når dette gardin trækkes for soltaget, kan der stadig komme lys ind i bilen, men varmeopbygningen minimeres!

Mange rum

Det specielle interiør tager udgangspunkt i kurvede former, som det eksempelvis ses på instrumentpanelets, dørpanelernes og sædernes let bølgede form og vanddråben, som kan ses i kopholdernes og klimaanlæggets design. Inspirationen kommer fra naturen, og den beroligende måde, som krusningerne bevæger sig på, når en dråbe falder ned i vandet.

Man har en ret høj sidde-position og et godt udsyn. Der er masser af bekvemme opbevaringsrum og kopholdere i Cubes interiør. Der er også aftagelige multikroge til at fastgøre poser, tasker eller hatte, og disse kroge kan flyttes rundt – også til instrumentpanelet og bagdørene.

Hyldekonceptet omfatter to hylder øverst i midten og i højre side af instrumentpanelet. Hylderne kan gøres personlige med udstyr som træfinish eller en tyk tæppebeklædning.

Af andet smart udstyr i Cube kan nævnes de magiske gummistropper, som er farverige stropper (røde, gule, orange eller sølvfarvede), der kan fastgøres til huller i dørenes armlæn. På den måde kan man fastgøre genstande som kort, navneskilte, billeder og håndklæder.

Man kan vælge mellem to farver interiør i Cube, sort eller beige. I begge tilfælde består sædeindtrækket af quiltet, ruskindsagtigt stofindtræk med en speciel bølge- formet syning.

I Europa vil Cube blive tilbudt med to forskellige motorer – 1,5 liters dieselmotor på 86 hk og en 1,6 liters benzinmotor på 110 hk. Cube fås også med firehjulstræk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen