Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Speditør-boss klandrer Triple E-skibe for ratefald

maersk_Konkurrence_Business
Maersk Line fører med verdens største containerskibe i TripleE-serien »hensynsløs konkurrence«, mener en speditør. Foto:

Mærsks nye gigantiske »Triple E«-skibe har været med til at forværre ratefaldene på containerfragt mellem Asien og Europa.

Så klar er beskyldningen fra Gerard van Kesteren, finansdirektør i verdens største speditør inden for søfragt, Kuehne+Nagel (K+N).

De første af de spritnye Triple E-skibe, med en kapacitet på 18.270 tyvefodscontainere (teu) hver, blev en del af Maersk Lines flåde i tredje kvartal og indsat på ruten mellem netop Fjernøsten og Nordeuropa.

I løbet af kvartalet lykkedes det rederierne at hæve spotraterne på ruten omkring 1. juli og 1. august, men siden har de været i frit fald på grund af ubalancen mellem udbud og efterspørgsel i containerfragtmarkedet. Fra starten af august til sidste uge dykkede de 55 pct. ifølge SCFI-indekset.

»Der er strukturel overkapacitet, og nu kommer 18.000 teu-skibene ind hos Mærsk, hvilket skaber yderligere overkapacitet. Rederierne prøver at tilbageerobre omsætning. Det er hensynsløs konkurrence,« udtalte Gerard van Kesteren ifølge Bloomberg News oven på K+N's regnskab for tredje kvartal tirsdag.

MAaersk_rater_Busienss

K+N har efter eget udsagn valgt at lade sin markedsandel inden for søfragt skrumpe en anelse i stedet for at følge konkurrenternes prisfald.

Maersk Line har i alt bestilt 20 af Triple E-skibene, som leveres over de kommende år. I starten vil rederiet dog kun benytte en kapacitet på omkring 14.000 teu på hvert skib for netop at undgå yderligere overkapacitet i markedet.

Samtidig har rederiet siden startet af året justeret sit rutenetværk, så der selv med tilgangen af Triple E-skibene faktisk er mindre kapacitet i søen, oplyser Maersk Line over for Ritzau Finans.

»Ved udgangen af 2013 har Maersk Line, selv med fem Triple E-skibe i flåden på det tidspunkt, mindre ugentlig kapacitet end i januar 2013,« skriver rederiet i en kommentar.

Desuden har Maersk Line - og flere af dets største rivaler - for nylig varslet nye ratestigninger på Asien-Europa-ruten med effekt 1. november, men ifølge Gerard van Kesteren fra K+N vil lide samme skæbne som de tidligere rateløft og næppe holde ved.

pix-mærskskibet

Til gengæld er der ifølge K+N lidt positivt nyt i markedet på det seneste. Fragtmængderne er steget i oktober, og fjerde kvartal kan give et volumenløft på 4,5 til 5 pct., skriver Bloomberg News med henvisning til K+N-ledelsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen