Berlingske Business

Specialister i håndsyede trailere

Hos Pacton Scandinavia i Stilling er det »håndsyede« trailere, man har specialiseret sig i.

Kunderne spørger som regel ikke om prisen på trailere, når de handler hos Pacton Scandinavia, for det handler mere om at få løst et oftest kompliceret transportproblem.

- Vi fokuserer på kundernes transportopgaver, så de kan tjene penge på de løsninger, vi finder frem til dem. Prisen er oftest ikke det vigtigste – den kommer først på bordet, når produktet er klar, siger Jørgen Hansen, mangeårig indehaver af Pacton Scandinavia i Stilling.

I slutningen af måneden drosler han ned og vil fremover kun være til rådighed for firmaet i tilfælde af særlige specielopgaver, som kunder ønsker at få hjælp til af den erfarne branchemand.

Han har solgt sin og sin hustru Grethes virksomhed til Klaus Jørgen Gierl og Henrik Korsdal Pedersen, men han har ikke tænkt sig at slippe jobbet helt. 61-årige Jørgen Hansen er kendt som én af branchens helt store problemløsere.

Da Carlsberg skulle have sine nye trailere til huckepacktransport fra Fredericia-bryggeriet, blev Jørgen Hansen sat på opgaven med at finde en trailer, som fuldt lastet med øl og dermed en vægt på 50 ton kunne løftes af en containerkran.

Opgaven skulle løses

Pactons ingeniører i Holland sagde først, at traileren ville blive for tung, men Jørgen Hansen vendte bare tilbage dagen efter og spurgte, om de havde sovet godt, så de kunne hjælpe Carlsberg. Det havde de – så Carlsberg har i dag over 20 Pacton-huckepacktrailere som stammen i øltransport til København.

Nogenlunde samme procedure gælder flere løsninger til vindmølletransport. Den hollandske specialtrailerproducent Nooteboom, som man også har agenturet for, kan maksimalt levere en treakslet jeep-dolly, som er forreste del af blokvognskombinationen.

Men det kan Pacton, mens Nooteboom har leveret den såkaldte Wold-adapter. Dertil kommer bageste del af kombinationen fra tyske Scheuerle, som Nooteboom har joint venture-aftaler med.

Mange ordrer

- Vi giver helst ikke op, når vi skal løse et transportproblem. Vores virksomhed er ikke særlig konkurrence- betonet. Vi sælger faktisk ikke standardtrailere på 13,6 meter – de skal være mindre eller større, siger Jørgen Hansen.

Finanskrisen til trods har man klaret sig godt i 2008, og der er mange ordrer at klare i år. Vindmøller er der efterspørgsel på som aldrig før, og specialtrailere er kun noget, der købes, når der er en helt speciel opgave, der skal løses.

Jørgen Hansen har været med hele vejen igennem branchen – fra mekanikerlærling og svend i syv år hos VW-forhandler Jens Petersen i Kerteminde, derefter to år som eksportchauffør og i syv år værkstedsleder hos tidligere Volvo-forhandler Nauerby i Odense.

Desuden hos Volvo i Viby samt teknisk chef for busser hos Århus Sporveje i syv år, hvorefter han købte Pacton Scandinavien, som dengang – i 1993 – havde eksisteret i et par år som skuffeselskab hos en lokal advokat, mens det hollandske moderselskab havde ventet på den rette mand. Det fik man.

Flere tusinde trailere

Samtidig anbefalede Pacton trailerfirmaet Nooteboom at få Jørgen Hansen til at sælge deres produkter i Danmark og Norge, som det også skete for Pacton. I ti år havde Noote- boom forsøgt selv at sælge sine trailer i Norden og kun solgt ti. Siden er salget nået op på flere tusinde i Norge og Danmark.

- Jeg er sikker på, at mine forretningsprincipper har betydet meget. Når jeg afleverer et produkt til en kunde, skal det afleveres ordentligt, og hvis man selv vil respekteres, skal man også respektere andre, siger Jørgen Hansen.

Han er sikker på, at Klaus Jørgen Gierl og Henrik Korsdal Pedersen har den samme forretningsånd som ham selv. Selskabet købte de i begyndelsen af 2007. Herefter fortsatte Jørgen Hansen som adm. direktør resten af året, mens Klaus Jørgen Gierl blev adm. direktør i marts i fjor.

Det tager tid at lære et firma som Pacton Scandinvia at kende, selv om Klaus Jørgen Gierl kender det fra sin tid hos Norfrig/Krone i Hvam og hos Scania Danmark, hvor han var kollega med nuværende kompagnon Henrik Korsdal Pedersen, som er selskabets ekspert i blokvogne.

Der er sket en stor udvikling, som Jørgen Hansen har haft stor fornøjelse af – internettet. Før i tiden skulle man tage et billede af en trailertegning og sende den til fabrikken pr. post, hvorefter kunden skulle returnere billede plus kommentarer. Nu tager det ingen tid over nettet med et par mails. Telex har man dog endnu – mangen en vognmand har gennem tiderne bedt om en kopi af en faktura.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen