Berlingske Business

Spar penge på bilreparationen

De danske bilejere kan se frem til lavere værkstedsregninger, når en ny konkurrencelovgivning fra EU bliver gennemført i nærmeste fremtid.

Udgangspunktet i EU-Kommissionens nye regler er, at konkurrencen skal have bedre vilkår, og at uafhængige værksteder skal have bedre adgang til tekniske informationer og reservedele fra bilfabrikanterne. Det skriver dagbladet Børsen.

Det første store skridt for at forbedre konkurrencen på markedet for reparationer, også kaldet eftermarkedet, blev taget i 2003, hvor EU vedtog de såkaldte gruppefritagelsesregler, som gør, at området ikke kun er underlagt de almindelige konkurrenceregler, men har sine egne specifikke regler.

- For bilejerne er det meget vigtigt, at man fastholder særlig lovgivning for bilmarkedet, som der nu lægges op til. Der er brug for EU-regler, der kan modgå markeds-tendenserne til at koncentrere dette marked på få magtfulde spillere, siger Torben Lund Kudsk, der er chefkonsulent i politisk sekretariat i Forenede Danske Motorejere, FDM,

- Biler bliver mere og mere teknisk komplicerede, og det bliver mere vigtigt for uafhængige værksteder, at man kan få adgang til en database, der kan forklare fejlen i bilerne. De dage, hvor man ordnede problemerne med et stykke tvist og en svensknøgle, er forbi. Nu er det i høj grad computer- og softwarestyret, og det gør det vanskeligere for de frie værksteder at komme ind på markedet og konkurrere med mærkevareværkstederne, siger Torben Lund Kudsk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen