Berlingske Business

Sommervejr er en SAS-joker

pix-SAS flyvemaskine
Foto:

Sydbank-analytiker inden vigtige trafiktal: Svært at vurdere om god sommer rammer SAS.

Det ualmindeligt solrige danske sommervejr er lidt af en joker, når SAS onsdag offentliggør sine trafiktal for juli måneds flyvninger.

Det vurderer SAS-analytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, i et notat.

»Flere af sommerdestinationerne har fået en lidt dæmpet start, og det gode sommervejr her i Norden har utvivlsomt betydet, at passagererne ikke uden videre har taget en improviseret ferietur til syden. Den tendens har blandt andet Ryanair også meldt om. Det er lidt sværere at vurdere, om udfordringen har ramt belægningen - eller priserne,« mener analytikeren.

Jacob Pedersen venter, at trafikvæksten målt på antal fløjne passagerkilometer (RPK) voksede 5 pct. i juli, mens belægningen faldt 0,9 pct.point til 85,2 pct.

Kapaciteten (ASK) ventes at være steget 6 pct. på baggrund af SAS' oprustning på sommerdestinationerne, hvor blandt andet ruten til San Francisco trækker op.

Analytikeren regner med, at yielden i juni steg omkring 1 pct. SAS har selv meldt forventninger ud om en yield "tæt på uændret".

Sydbank har anbefalingen »sælg« af SAS-aktien.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen