Berlingske Business

Søren Skou: Ingen selvsejlende skibe i min livstid

BM
»Selv hvis teknologien udvikler sig, så regner jeg ikke med, at vi får lov til at sejle rundt i 400 meter lange containerskibe, der vejer 200.000 ton uden mennesker om bord. Jeg tror ikke, at det kommer til at øge effektiviteten i min levetid,« siger Søren Skou Foto:

Busser uden chauffører og skibe uden kaptajner. Fremtidens teknologi bevæger sig imod os, men måske ikke så hurtigt, når det kommer til moderne containerfragt.

Det siger administrerende direktør i Mærsk Søren Skou til Bloomberg News, der ikke ser autonome skibe sejle jorden rundt med containere.

»Selv hvis teknologien udvikler sig, så regner jeg ikke med, at vi får lov til at sejle rundt i 400 meter lange containerskibe, der vejer 200.000 ton uden mennesker om bord. Jeg tror ikke, at det kommer til at øge effektiviteten i min levetid,« siger Søren Skou til mediet.

Til trods for at containerskibene er vokset i størrelse, har Mærsk med øget effektivisering og automatisering formået at holde behovet for medarbejdere på et lavt niveau. Ifølge Bloomberg kræves der i dag færre sømænd til at transportere en container, end der gjorde for 20 år siden.

15BUSSoeren-Skou-174336.jpg

Mærsk har selv udviklet en selvsejlende slæbebåd for at sikre sig, at man var med på den galej.

»Men det er ikke en af hjørnestenene i vores strategi, siger Søren Skou til nyhedsbureauet.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen