Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Sømandsboss: »Hvis I vil have jeres færger må I komme og hente dem«

FRANCE-PORTS/STRIKE
MyFerryLink-færgen "le Rodin" i Calais Foto:

Færgekonflikten i Calais spidser til. Et møde med den franske regering torsdag endte resultatløst. DFDS insisterer på selv at vælge de søfolk, man skal ansætte. Færgerne er fortsat besat.

En ny »rundsbordssamtale« mellem DFDS, Eurotunnel, de konfliktende søfolk og den franske regering endte torsdag eftermiddag uden resultat. Men det begynder at skinne igennem, at også den franske stat er træt af konflikten med de søfolk, som i over en måned har holdt to færger besat.

»Alain Vidalies (viceminister for transport, red.) gentog regeringens absolutte krav om, at DFDS skal kunne fortsætte med at arbejde i Calais havn«, skrev ministeriet i sin pressemeddelelse efter mødet.

»Vi er meget tilfredse med at få så klar en opbakning,« siger DFDS' informationschef, Gert Jakobsen.

FRANCE-TRANSPORT-MARITIME-MY FERRY LINK

Søfolkene har gjort livet besværligt for DFDS, efter et Eurotunnel i juni besluttede at indstille driften og i stedet chartre de to færger Rodin og Berlioz til DFDS. I nogle dage blev havnen fysisk blokeret for DFDS, og i begyndelsen af denne uge indstillede DFDS trafikken i to døgn, efter at søfolk frade to besatte færger havde affyret nødraketter mod en DFDS-færger.

Det står klart, at der er to store anstødssten i forhandlingerne: Dels vil DFDS og Eurotunnel ikke tilbyde job til alle de søfolk, som hidtil har sejlet for Eurotunnel. Og dels vil DFDS selv vælge, hvem man vil ansætte. Eurotunnmel har arbejdet med en model, hvor et kooperativ af søfolk har drevet færgerne på vegne af Eurotunnel. Det bliver ikke en model, som DFDS vil acceptere.

»Det har været diskuteret på mødet, ja,« bekræfter Gert Jakobsen.

»Men Eurotunnel er heller ikke et rederi. Vi er et rederi. Vi ansætter vores egne søfolk, vi har egen bemandingsafdeling og teknisk afdeling, og det er den forretningsmodel, vi bruger i hele verden - og i øvrigt også på vores nuværende færger i Kanalen.«

 

På mødet måtte man konkludere, at man ikke kommer meget videre, før søfolkenes kooperativ er blevet erklæret juridisk opløst. Så vil de kunne få udbetalt løn fra det franske svar på Lønmodtagernes Garantifond, og de vil kunne få hyre andre steder.

Fredag kl. 14.30 er der møde i handelsretten i Boulogne-sur-Mer om netop en tvangsopløsning af kooperativet. Men uanset udfaldet af retsmødet har søfolkene ikke tænkt sig at flytte sig fra de besatte skibe.

»Hvis  de vil have dem, så må de komme og hente dem,« sagde lederen af søfolkenes fagforening, Eric Vercoutre, til AFP. Han sagde videre, at han var utilfreds med udfaldet af torsdagens møde i ministeriet, og at hans folk er klar til nye aktioner.

30BUSFRANCE-TRANSPORT.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen