Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Søfolk truer DFDS med lang konflikt

FRANCE-TRANSPORT-FERRY
De franske sømænds fagforeningsformand, Eric Vercoutre Foto:

Fredag blev Calais havn blokeret af 300 sømænd med brunker af brændende bildæk, og søfolkene lover DFDS og den franske regering en langvarig konflikt. Men deres kooperativ er fredag blevet opløst af retten.

Vejblokader og brændende bildæk markerede fredag det foreløbige højdepunkt i kampen om retten til at drive færgefart over Den Engelske Kanal.

Et mæglingsmøde mellem den franske regering, DFDS, Eurotunnel og sømændenes kooperativ endte torsdag resultatløst, hvorefter sømændene fredag middag gik til håndgribeligheder og blokerede adgangen til Calais hav. Ved 15-tiden opløste de cirka 300 søfolk blokaden og bevægede sig i retning af havnen Loon-Plage ved Dunkerque, hvorfra DFDS driver en anden rute over kanalen. Det oplyste regionalavisen La Voix du Nord.

FRANCE-TRANSPORT-LABOUR

Omtrent samtidig afsagde handelsretten i Boulogne-sur-Mer 30 kilometer længere nede af kysten kendelse om, at sømændenes kooperativ er opløst. Kooperativet, SCOP SeaFrance, var stiftet af sømændenes fagforening for at besejle ruten Calais-Dover for Eurotunnel, men har været i betalingsstandsning siden 11. juni.

»Domstolen erklærer (kooperativet) i juridisk likvidation (...) uden aktivitet fra i dag at regne. SCOP SeaFrance eksisterer ikke længere«, erklærede domstolen ifølge avisen Nord Littoral.

»Jeg savner ord,« sagde en sjældent fåmælt fagforeningsformand, Eric Vercoutre, efter kendelsen. Han genvandt dog mælet og lod sig i medierne citere for, at »vi er begyndt på en konflikt, som vil vare meget længe.«

Med likvidationen af kooperativet vil søfolkene kunne få lån fra den franske lønmodtagergarantifond; de var netop ikke ansat af Eurotunnel, men drev som kooperativ ruten for tunnelselskabet. Samtidig er vejen rent juridisk åbnet for, at DFDS kan ansætte nogle af søfolkene, som nu ikke længere er ansat i kooperativet.

Lad DFDS i fred

Samtidig begynder det at skinne igennem, at også den franske stat er træt af konflikten med de søfolk, som i over en måned har holdt to færger besat.

FRANCE-PORTS/STRIKE

»Alain Vidalies (viceminister for transport, red.) gentog regeringens absolutte krav om, at DFDS skal kunne fortsætte med at arbejde i Calais havn«, skrev ministeriet i sin pressemeddelelse efter den resultatløse »rundbordssamtale« torsdag eftermiddag.

»Vi er meget tilfredse med at få så klar en opbakning,« siger DFDS’ informationschef, Gert Jakobsen i en kommentar til pressemeddelelsen.

Søfolkene har gjort livet besværligt for DFDS, efter et Eurotunnel i juni besluttede at indstille driften og i stedet chartre de to færger Rodin og Berlioz til DFDS. Fra den 29. juni til 22. juli var calais havn helt eller delvist blokeret for DFDS, og i begyndelsen af denne uge indstillede DFDS trafikken i to døgn, efter at søfolk fra de to besatte færger havde affyret nødraketter mod en DFDS-færge.

Hvis I vil have jeres færger

Torsdagens møde mellem regeringen, DFDS, Eurotunnel og søfolkene kan blive det sidste i lang tid. Der er ikke aftalt et nyt møde, oplyser DFDS, og Eric Vercoutre siger til lokale medier, at han ikke venter et nyt møde før i slutningen af august.

Det står klart, at der har været to store anstødssten i forhandlingerne: Dels vil DFDS og Eurotunnel ikke tilbyde job til alle de søfolk, som hidtil har sejlet for Eurotunnel; kun til 320 ud af cirka 490.

30BUSFRANCE-TRANSPORT.jpg

»Vi er et rederi. Vi ansætter vores egne søfolk, vi har egen bemandingsafdeling og teknisk afdeling, og det er den forretningsmodel, vi bruger i hele verden - og i øvrigt også på vores nuværende færger i Kanalen,« siger DFDS’ Gert Jakobsen.

Søfolkenes bekymring er nu først og fremmest økonomi: Da det franske statsrederi SeaFrance krakkede i 2001, stiftede de kooperativet og indskød hver især deres fratrædelsesgodtgørelser på 25.000 euro som startkapital. De penge er tabt nu, og derfor kræver de en ny fratrædelsesgodtgørelse af staten. Og job til alle, selvfølgelig.

»Hvis de vil have deres færger, må de komme og hente dem,« siger Eric Vercoutre.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen