Berlingske Business
17:41God weekend

Socialdemokratiet vil koble DSB og Banedanmark sammen

1
Arkivfoto: Partiets gruppeformand, Henrik Sass Larsen, vil slå DSB og Banedanmark sammen. Foto:

Socialdemokratiet vil trække al togdrift tilbage til DSB. Det kan dog give problemer i forhold til EU.

Et nyt statsligt selskab skal stå for driften af både tog og skinner i Danmark, mener Socialdemokratiet. Det skriver Jyllands-Posten fredag.

Partiets gruppeformand, Henrik Sass Larsen, vil slå DSB og Banedanmark sammen.

I dag har enkelte private aktører såsom Arriva vundet udbud om enkelte strækninger. Når de kontrakter udløber, skal de ikke sendes på udbud på ny. I stedet vil Henrik Sass Larsen tage driften på strækningerne hjem i det nye selskab.

Skandaleramte IC4-tog kom aldrig rigtig på banen

Hele omlægningen skal bunde i en bred, politisk aftale, som skal løbe 15 år frem.

»Det er vores skyld som ansvarlige politikere, at vi har troet på, at udbud og privatisering var en vej til at opnå et bedre og mere effektivt system. Der er nødt til at sige entydigt: Det duer ikke på det her område,« siger gruppeformanden til avisen.

Henrik Sass Larsen advarer om, at togtrafikken risikerer at "havne i samme suppedas" som PostNord, hvis det nuværende »naturligt offentlige monopol« udfordres yderligere.

aaa

DSB's ledelse har selv givet udtryk for, at DSB kan køre uden statsstøtte i 2030. Det forudsætter, at DSB kører på samme strækninger som i dag.

Når selskabet er oprettet og al togdrift er hentet ind under dets vinger, skal 40 procent af det på sigt kunne sælges til udvalgte investorer, mener Socialdemokratiet.

Ifølge Jyllands-Posten kan Socialdemokratiets udspil køre ind i en forhindring, når det møder EU's krav om, at al togdrift i løbet af nogle år skal sendes i udbud.

Finanslov DF: DSB skal presses økonomisk til at levere tog til

Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre er enige i, at Banedanmark ikke bør fortsætte. Der er ifølge Jyllands-Posten ikke megen opbakning til at stoppe udliciteringen af togdriften i Danmark.

I juni var transportminister Ole Birk Olesen (LA) ude med et forslag om at sætte hastigheden op på udliciteringen af togdriften. Ministeren ønsker ikke over for Jyllands Posten at kommentere S-udspillet.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen