Berlingske Business
17:42

Smidighed øger køreglæden

I to år har vi rost Ford Transit for de fine køreegenskaber, gode pladsudnyttelse og gode chaufførkomfort, men

løftet pegefingeren for dieselmotorerne.



DI-motorerne trækker måske udmærket, men de kræver flere

gearskift og støjer for meget i forhold til mange af konkurrenterne. Nu har Ford lanceret en helt ny motor kaldet TDCI, som

er den nyeste motorudvikling indenfor common rail teknologien - en motor, hvor indsprøjtningen sker via en "fælles

fødeskinne" til alle cylindre.



Det er elektronik producenten Delphi, der har leveret systemet kaldet Multec, og det

arbejder med et indsprøjtningstryk på 1.400 bar.



Systemet arbejder i to trin - en såkaldt pilot, og en hovedindsprøjtning. En

indsprøjtning i flere mindre mængder giver en blødere-og mere effektiv forbrænding. Faktisk sikrer en computerjustering

af indsprøjtningen hvert 0,3 sekund en væsentlig støjsænkning, som øger komforten. Man bliver nemlig

træt af for meget støj.



Senere vil TDCI teknikken blive tilbudt i alle modeller - det er ifølge Ford den

eneste teknik, der opfylder fremtidens miljøkrav. De "gamle" DI motorer omfatter én 2-liters motor på

100 HK og tre 2,4 liters motorer på hhv. 75-, 90- og 120 HK.



Man skal ikke have kørt mange meter, før man

fornemmer den fine trækkraft. Der er lidt af en sportsvogn i bilen, som når til 100 km/t tom/fuldt tanket på 14

sekunder, hvor Ford siger 18,1 sekund. Acceleration mellem 50- og 100 km/t sker på 14,7 sekunder. Topfarten opgiver Ford til

161 km/t.



2-liter Duratorq TDCI motoren yder 125 HK og har et drejningsmoment på 285 Nm. mellem 1.500- og 2.000 omdrejninger.

Det er en forbedring på 24 pct. Det forklarer også den fornemme respons, når speederen trædes ned, som er med

til at gøre overhalinger hurtigere og sikrere.



ErhvervsBladet har prøvekørt bilen over 1.305 kilometer sammen

med tømrermester Claus Ettrup i Dragør, og han er begejstret for bilen, som han synes er en helt anden oplevelse end

Transit med den gamle DI-teknik, som dog fortsat findes i de baghjulstrukne modeller.

Pas på speederen

Man skal dog

passe på speederen i det daglige. Bilen inspirerer til sporty kørsel - og det koster i brændstof. Vi nåede

kun 10,8 km/l, hvor fabrikken med selvfølgelig optimal kørsel når op på 13,9 km/l.



Merprisen på

5.000 kr. er meget favorabel, når man tænker på den øgede køreglæde, som den smidigere motor

bibringer. Samlet koster vores testbil 195.823 kr. plus moms - heraf 7.501 kr. for det højere tag.



Vi har tidligere prøvet

flere udgaver af den nye Transit, og vil kort opsummere nogle af fordelene: oliefyr standard, tre 3-punkts seler, 2-delte sidespejle

med konveks funktion (cyklistspejle), ABS, antispin, fjernbetjent centrallås, el-ruder, el-spejle, flaskeholder i dørene, to-vejs

højdejusterbart førersæde, trinløs sæderyg, armlæn, god aflæggeplads, klassens bredeste

skydedøre, plads til tre euro-paller, døråbning til 270 grader og meget aflæggeplads i kabinen. Vi savnede indstigningstrin

ved bagdørene, handskerumslås og en mulighed for højdejustering af rattet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen