Berlingske Business
17:42

Smidig motor i Jumper

En ny let dieselmotor har fundet vej til den nye Citroen Jumper generation - en 2,2 HDI fuldender common rail programmet, som også

består af en 2,0 og 2,8 liters udgave.



Der er tale om seneste motorudvikling fra PSA-koncernen, der omfatter Peugeot og

Citroen. Motoren passer godt ind imellem de to andre motorer - især på det danske marked, hvor 2,8-liters motoren er rigelig

kraftig for de fleste. Med 2,2-liter teknikken får man en utrolig smidig motor at arbejde med og ganske god brændstoføkonomi.



ErhvervsBladet

har testet den nye varebil sammen med tømrermester Claus Ettrup i Dragør og opnåede over 465 km kørsel

et forbrug på 47 liter - svarende til 9,5 km/l.



Der var tale om udpræget by- og lokalkørsel med mange stop

- og med ca. halv nyttelast, hvorfor resultatet må siges at være tilfredsstillende.



Common rail teknikken betyder

et væsentligt forbedret drejningsmoment med bedre præstationer til følge.



Den trækker ubesværet

i femte gear fra 40 km/t - en stor fordel i bytrafik, og dens accelerationsformåen var til 80 og 100 km/t henholdsvis 10 og

15 sekunder.

Ny gearkasse

Vi skal her pege på en ny gearkasse med smidigere gearskifte bevægelser - kun mellem

første og andet gear skal man skifte forsigtigt.



Gearvælgeren er fortsat placeret på instrumentbrættet

og er med til at lette kørslen. Vil man have automatgear, må man vælge 2,8-liters motoren.



Den nye Jumper

er karosserimæssigt blevet forstærket, og støjniveauet er sænket både ved at fjerne støjkilder

og øge isoleringsgraden. Bilen har fået et mere markant design med nye typer forlygter, der giver bedre nærlys

og kørelys.



I kabinen har man fået bedre komfort via nye sæder med bedre støtte. Førersædet

har dels indstilling af højde, hældning og lændestøtte - ligesom det er el-opvarmeligt. Med det justerbare

rat får man en god siddestilling. Midtersædet kan tillige vippes frem, så ryggen kan anvendes som bord.



Udstyrsmæssigt

skal vi især fremhæve ABS-bremserne, der nu igen er standard i Jumper. Det var Citroen ene om, da den første Jumper

kom frem - så mange valgte de lidt billigere "fætre" Fiat Ducato og Peugeot Boxer, der som Jumper bygges på

Fiats "Sevel Syd" fabrik nær Pescare i det østlige Italien.

ABS standard

Nu er fætrene åbenbart

blevet enige om at gøre denne "livline" standard - ikke mindst efter stor kritik fra bl.a. pressen.



Fra udstyrslisten

skal vi også nævne 12 volt udtag (til mobiltelefon), aflæggeplads under passagersædet, tre nakkestøtter

og tre trepunkts seler, flaskeholder i døren, dobbelt sidespejl, fjernbetjent centrallås, el-ruder, el-spejle, airbag

i førerside, dokumentholder på instrumentbrættet, handskerumslås, kopholder og godt ventilationssystem med

10 luftdyser.



Vi har testet den mindste udgave kaldet K29, dvs. lavt tag, kort akselafstand og 2,9 tons totalvægt.



Bilen

har et varerum på 7,5 kubikmeter. Der er seks fastgørelseskroge i bilens gulv, og testbilen var udstyret med en kraftig

spånplade, men var ellers ikke beklædt.



Man kan få sin Jumper med én eller to sidedøre - testbilen

havde én. Bagdørene kan åbnes op til 270 grader takket været særlige hængsler og magnetiske

beslag.



På vejen har man det godt i en Jumper, selv om den franske forhjulstrækker med læs i hurtigere sving

kan virke lidt tung at styre.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen