Berlingske Business

Smedegaard: »Vores succes er selvskabt«

smedegaard
Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen mener, at selskabets gode resultater er selvskabte. Foto:

Mærsk Lines resultat for andet kvartal er cirka syv gange bedre end ventet. Det skyldes ikke bedre markedsvilkår, men er selskabets egen fortjeneste, lyder det fra topchef Nils Smedegaard Andersen.

»Som I sikkert vil forvente, er vi godt tilfredse med andet kvartal.«

Så selvsikkert indledte Mærsk topchef Nils Smedegaard morgenens telekonference for analytikere og journalister i forbindelse med selskabets halvårsregnskab.

Selvsikkerheden tager især udgangspunkt i resultaterne i containerforretningen Maersk Line. Her landede overskuddet på 2,5 milliarder kroner, hvilket er syv gange bedre end den gennemsnitlige analytikerforventning på 347 millioner kroner.

Gode resultater i svært marked

Resultatet er opnået i et trægt marked. Det globale marked for containerfragt er kun vokset med to procent i andet kvartal. 

Mærsk

Samtidig har en række af de store containerselskaber fået leveret nogle af de kæmpeskibe, de bestilte under de gode tider inden finanskrisen - eksempelvis fik Mærsk for kort tid siden leveret verdens største containerskib - hvilket lægger et yderligere pres på fragtraterne, der gennemsnitligt faldt med 13 procent i perioden.

Når Maersk Line alligevel overrasker positivt, skyldes det, at selskabet har arbejdet intensivt med at optimere driften og dermed har formået at trække fra konkurrenterne, forklarer Nils Smedegaard.

»Vi føler egentlig, at det er ret selvskabt med en forbedret konkurrenceevne i langt de fleste forretninger. Det mangeårige arbejde vi har gjort med at gøre Maersk Line mere konkurrencedygtigt, er begyndt at give resultater,« siger han og fortsætter:

»Det er nu tredje kvartal i træk, at vores driftssynergi ligger mere end fem procent over gennemsnittet i industrien. Så Maersk Lines konkurrenceevne er, føler vi, stabiliseret på et højt niveau,« siger Nils Smedegaard.

Lavere brændstofforbrug

Noget af det, der er lykkedes for Maersk Line, er at optimere rutenetværket for containerskibe, hvilket har ført til et væsentligt lavere brændstofforbrug.

Maersk Line har reduceret sine brændstofomkostninger med 31 procent i forhold til andet kvartal 2012, hvilket dog også skyldes, at brændstofpriserne (bunkerpriserne) er faldet med 15 procent i takt med de faldende oliepriser.

Mærsk Tanker

For at modvirke de svære markedsvilkår på det globale containermarked har Maersk Line for nylig aftalt at etablere en alliance i 2014 med to af verdens største rederier, MSC og CMA CGM, den såkaldte P3-alliance.

Alliancen går ud på at skabe et uafhængigt netværk med 255 containerskibe - med en samlet kapacitet på 2,6 millioner 20 fods-containere - der skal sejle på ruterne mellem Asien over Europa og over Atlanten. Målet er at etablere et fælles driftscenter og derigennem reducere omkostninger og modvirke, at selskaberne modarbejder hinanden med en priskrig. 

»P3-alliance er ikke nødvendig«

Samarbejdet er dog ikke endeligt på plads, og skal blandt andet først godkendes af konkurrencemyndighederne. På dagens telekonference nævnte Nils Smedegaard, at det ikke er bydende nødvendigt for Mærsk, at det bliver en realitet.

»Vi drøfter med konkurrencemyndighederne, og i øjeblikket kan vi ikke se nogen røde lys. Vi synes, at det udvikler sig fornuftigt, men vi har ikke fået nogen godkendelser,« siger han og fortsætter:

»Og jeg vil sige, at vi har fået styr på Maersk Line til et niveau, hvor vi kan sige: Hvis P3 ikke kommer, så kan vi sagtens leve med det. Vi er i en stærk position.«

Maersk_aktier_Business

Topchefen forventer ikke yderligere ratefald resten af året, og han lægger ikke skjul på, at han ser Maersk Line levere endnu bedre resultater fremover.

»Industrien som helhed har ikke været har ikke været rentabel i første halvår. Det kan vi jo se, når vi læser konkurrenternes regnskaber. Vi leverer et rimeligt regnskab. Men det er jo ikke sådan, at vi ikke synes, at vi ikke skal tjene flere penge,« siger han.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen