Berlingske Business

Smedegaard: Vores hårde arbejde har betalt sig

q
Foto:

Arbejdet siden finanskrisen har båret frugt, sagde topchef Nils Smedegaard Andersen, da han åbnede A.P. Møller-Mærsks årlige kapitalmarkedsdag.

A.P. Møller-Mærsk har leveret på alle områder siden 2009, da den finansielle krise var overstået. Det slog selskabets topchef, Nils Smedegaard, fast på A.P. Møller-Mærsks årligere kapitalmarkedsdag.

»Vores hårde arbejde har betalt sig, Siden 2009 har vi øget indtjeningen kraftigt,« sagde Smedegaard, da han åbnede kapitalmarkedsdagen, hvor flere hundrede analytikere og investorer får en gennemgang af selskabet.

APM

Smedegaard overtog den øverste ledelse af A.P. Møller-Mærsk i 2007 efter Jess Søderberg. Men kort efter blev virksomheden ramt af finanskrisen.
I især 2009 var selskabet plaget af lave fragtrater i containerindustrien og pressede oliepriser. I dag er raterne fortsat under pres, og olieprisen er stort på samme niveau, efter den i årene siden i perioder siden krisen har ligget omkring dobbelt så højt.

»Vi har i dag en oliepris, der ikke helt ligger på det lave niveau fra 2009, men tæt på. Og den har været hernede i længere tid,« sagde Smedegaard.
Han sagde, at selvom markedsbetingelserne minder om dem fra 2009, så er gruppen samlede indtjening vokset kraftigt. I 2009 tabte A.P.  Møller-Mærsk 1,2 mia dollar, mens selskabet – renset for indtjeningen for de nu frasolgte andel af Danske Bank – i 2014 opnåede et overskud på 4,1 mia. dollar.
“I dag er vi langt mere konkurrencedygtige, har en sund balance og er effektive,” sagde Smedegaard.

RB PLUS Positive vinde blæser over dansk økonomi

Han understregede, at A.P. Møller-Mærsk har stort fokus på at skabe værdi, blandt andet gennem opkøb.
»Vi kigger på opkøb. Virksomheden er i den situation, at vores forretning er godt struktureret til at integrere opkøb,« sagde Smedegaard.

Mærsk-chefen sagde, at der er flere gode opkøbsmuligheder i de områder, hvor selskabet kigger. Det er sandsynligvis i olieindustrien, hvor A.P. Møller-Mærsk tidligere har sagt, at de gerne vil købe op.

Han understregede også, at langt hovedparten af konernens selskaber klarer sig blandt de 25 bedste i deres enkelte industrier.
Smedegaard har for nylig sagt til Berlingske, at han undrede sig over, at aktiekursen ikke afspejler den udvikling, som selsabet har været igennem siden 2009.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen