Berlingske Business

Smedegaard vil sætte sit eget hold i Mærsk

Smedegaard vil sætte sit eget hold i Mærsk - 1
»Det er min opgave at sikre, at vi hele tiden har det rigtige hold til at drive forretningen, og da er det nødvendigt med denne type beslutninger,« siger Nils Smedegaard Andersen. Foto:

Mærsk-topchefen Nils Smedegaard Andersen lægger ikke skjul på, at det overraskende skifte på chefposten i olieforretningen også har at gøre med, at Smedegaard vil sætte sig eget hold. Efter 32 år i Mærsk presses oliechefen Thomas Thune Andersen ud.

Præcis som en ny fodboldtræner er topchefen i Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, godt i gang med at luge ud i truppen og sætte sig eget, personlige præg på holdet med nye folk på centrale positioner.

Den seneste rokade i toppen af Mærsk skal derfor ses som et klart signal om, at den tidligere Carlsberg-chef nu er i gang med at foretage præcis samme øvelse i Mærsk som i Carlsberg, nemlig at rydde op og sætte sit eget hold omkring sig.

Thomas Thune Andersen har været i Mærsk i 32 år og forlader posten som øverste chef for Mærsk Olie og Gas med øjeblikkelig virkning. Det betyder, at han også siger farvel til titlen som skibsreder og partner i firmaet A.P. Møller. Han gjorde i sine fem år som oliechef den del af forretningen dobbelt så stor.

»De folk, der har skabt virksomhedens succes, er ikke altid nødvendigvis de rigtige til at føre virksomheden fremad. Set udefra kan listen måske synes lang (af ex-skibsredere, red.), men vi er altså en meget stor virksomhed. Man skal huske på, at vi står i en meget hård konkurrencesituation, vi har måttet reducere vore omkostninger, og samtidig er der et element af, at jeg har ønsket at sætte mit eget hold,« siger Nils Smedegaard Andersen. Thomas Thune Andersen følger dermed i hælene på en håndfuld skibsredere, som i utide har forladt Esplanaden de seneste år.

Tung beslutning
Smedegaard og bestyrelsen i A.P. Møller - Mærsk har ønsket en mere teknisk oliekyndig leder af Mærsk Olie og Gas, som får stadig større betydning i koncernen. Derfor blev Thomas Thune Andersen præsenteret for et job på et lavere niveau i koncernen – et tilbud han sagde nejtak til.

»Det er en tung beslutning, når man vil ændre en skibsreders opgaver. Jeg forstår godt, at Thomas Thune Andersen ikke har ønsket at tage imod vort tilbud, men det er min opgave at sikre, at vi hele tiden har det rigtige hold til at drive forretningen, og da er det nødvendigt med denne type beslutninger,« siger Nils Smedegaard Andersen, der overtog hjørnekontoret og det øverste ansvar for A.P. Møller-Mærsk fra Jess Søderberg i december 2007.

Oliens betydning vokser
Thomas Thune mener, at det er helt naturligt, at han nu får silkesnoren.

»I min tid er Mærsk gået fra at være en regional aktør til en global spiller, og det er jeg rigtig godt tilfreds med. Nu skal virksomheden ind i en ny fase og derfor er det naturligt, at andre kræfter tager over.«

Ny oliechef bliver den 47-årige geologuddannede Jakob Thomasen, der har stået for udbygningen af Mærsks største og vigtigste ben i olieforretningen, nemlig Qatar. Jakob Thomasen bliver medlem af A.P. Møller - Mærsk Gruppens øverste direktion, men modsat sin forgænger bliver han ikke partner i firmaet A.P. Møller.

Mærsk-analytiker Lars Heindorff fra AGB Sundall Collier understreger, at olieforretningen i Mærsk de senere år er vokset til at være en af de absolut vigtigste på Esplanaden.

»Mærsk har en række ganske modne oliebrønde både herhjemme og i England. Væksten i oliefelterne i Quatar topper også i 2011, så derfor skal jagten på nye felter intensiveres og de enkelte felter skal give mere profit,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen