Berlingske Business

Smedegaard vil eliminere konglomeratrabat på Mærsk-aktie

Nils Smedegaard Andersen
Nils Smedegaard Andersen. Foto:

Adm. direktør Nils Smedegaard Andersen fra A.P. Møller-Mærsk erkender, at Mærsk-aktien sælges med rabat. Men visionen er klar - det skal den ikke.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Mærsk RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene

Aktien er udfordret af den såkaldte konglomeratrabat, fordi selskabets forretningsområder af og til udvikler sig i vildt forskellige retninger. Aktiemarkedets investorer er ikke vilde med, at aktien dækker over virksomheder i fire forskellige industrier, skriver Børsen.

- For en investor, der interesserer sig for olie, oil service og transport, skal det give god mening at lægge pengene hos os, fordi vi kan få det maksimale ud af investeringen og bygge op og investere, når markedet er dårligt, siger Nils Smedegaard Andersen til avisen.

Superkonglomerater såsom Siemens, ABB og General har mellem 2008 og 2015 givet et årligt, gennemsnitligt afkast til investorerne på knap 12 pct. Mærsk har i samme periode givet et på 6,7 pct.

285 mia. kr. er aktieværdien af A.P. Møller-Mærsk. I 2014 havde Mærsk en omsætning på 313 mia. kr.

22BBMBirgitte Henrichsen-#4.jpg

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen