Berlingske Business
12:13Finanstilsynet giver Nykredit et rap over nallerne

Smedegaard ser den perfekte storm drive over

05BUSNils-Smedegaard-H-j-14.jpg
Mærsk-chefen Nils Smedegaard Andersen føler ikke, at han har kniven på struben for at gå på opkøb. Arkivfoto: Søren Bidstrup

A.P. Møller - Mærsks to største forretningsben lider under ekstremt vanskellige markedsforhold, som presser Danmarks største virksom­hed i sjælden grad.

»Jeg tror egentlig, at folk er lidt overraskede over, at det trods alt kan lad sig gøre at drive en fornuftig forretning under de her forhold.«

Mærsk generalforsamling

Sådan lød adm. direktør Nils Smedegaard Andersens kommentar til, at A.P. Møller - Mærsk-aktien kunne stige seks procent efter et kvartalsregnskab, hvor noget nær samtlige poster gik tilbage i forhold til 2015.

Værst så det ud på bundlinjen, hvor det underliggende resultat for kvartalet faldt fra 8,41 mia. kr. til 1,38 mia. kr. i en cocktail af historisk lave fragtrater og fortsat meget lave oliepriser.

NSA

Disse to markedsfaktorer har drillet A.P. Møller - Mærsk-gruppen i lang tid efterhånden, men det er efter alt at dømme forbigående bevægelser, vurderer Nils Smedegaard Andersen.

»Fragtraterne betragter vi som helt normalt cykliske. Det stiller vi ikke spørgsmål ved. På olie er der meget tale om, hvad effekten af vedvarende energi bliver. Dér kan man spørge sig selv, om oliemarkeder ser lige sådan ud på den lange bane, men vi er ret overbeviste om, at på den korte bane, der er det cyklisk.«

Intet pres på køb

Selv om man på Esplanaden nok helst havde været de vanskellige markedsvilkår foruden, så er A.P. Møller så velpolstret et selskab, at de lave fragtrater og oliepriser også skaber muligheder. Tidligere har Berlingske beskrevet, hvordan Maersk Oil var meget langt i forhandlingerne om at overtage DONG Energy, men til slut trak sig på grund af det problemfyldte Hejre-felt, og det er ikke nogen hemmelighed, at købelysten er til stede hos olie- og shippingkonglomeratet.

På det seneste har shipping-verdenen været vidne til nogle ret opsigtsvækkende fusioner og opkøb, men selv om Maersk Line har en ambition om at forsvare sin markedsandel, så føler Nils Smedegaard ikke kniven på struben for at gå på opkøb.

»Vi kigger på, hvad der bevæger sig i sektoren, men vi har en god størrelse og en effektiv organisation, og hvis den rigtige mulighed til den rigtige pris kommer, så vil vi kigge på det, men vi føler ikke noget behov for at drive konsolideringen. Vi skal nok klare os.«

Mærsk Oil - Oliefelter Nordsøen - Boreplatforme. Billeder fra

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen