Berlingske Business

Smedegaard i mål med massiv oprydning

til BBM f Nils Smedegaard Andersen
Foto:

Med salget af aktierne i Danske Bank er topchef Nils Smedegaard tæt på at være i mål efter et mangeårigt arbejde med at strømline Danmark største virksomhed. Store danske investorer glæder sig.

Efter 87 år med aktier i Danske Bank er det slut. Olie- og shippingkoncernen A.P. Møller - Mærsk sælger hovedparten aktierne i storbanken til Mærsk-familien. En begivenhed som Danmark største investorer jubler over og som betyder, at topchef Nils Smedegaard Andersens er tæt på at afslutte det lange arbejde med at strømline Danmarks største virksomhed.

»Vi har arbejdet længe på at strømline koncernen, fordi vi vil koncentrere os om de områder, hvor vi har vores hovedekspertise,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Siden han kom til virksomheden i december 2007 har han arbejdet på at effektivisere flere af koncernens kerneforretninger. Men han har samtidig udpeget de områder af konglomeratet, der ikke passede ind. Det har ført til en stribe frasalg, hvor Dansk Supermarked og aktierne i Danske Bank er de største. Før det blev flere mindre selskaber solgt fra.

»Før 2014 har vi haft en lang periode, hvor vi ryddede op i de mindre og i mange tilfælde uattraktive selskaber. Salget af Dansk Supermarked og Danske Bank var salget af to rigtig gode danske virksomheder, men de passede bare ikke ind,« siger Nils Smedegaard Andersen.

AUNSA

Men selv om Danske Bank nu bliver solgt ud af virksomheden bliver det familien, der overtager hovedparten af aktierne. Det er en ordning, som glæder ATP, Danmarks største pensionskasse.

»Det er en positiv overraskelse og sidste brik i den strømlining af konglomeratet A.P. Møller - Mærsk. Det er i mine øjne blevet løst på en meget elegant måde,« siger Claus Wiinblad, aktiechef i ATP.

Han har på gentagne generalforsamlingen forslået at udskille Danske Bank. F.eks. ved at ejerfamilien overtog aktierne.

»På en række områder har vi fået skabt en klarhed om strategien, og Danske Bank var det sidste aktiv, som ud fra en operationel vinkel var uden for hvad der åbenlyst passede ind i konglomeratet,« siger han.

ATP har aktier for mere end 1,7 mia. kr. En anden af Danmarks største pensionskasser PFA har aktier for 2,5 mia. kr. i selskabet.

»Vi synes, det er et rigtig godt tiltag. Selskabet har været gennem en lang rejse med fokus på at skabe værdi til aktionærerne. En af dem er at sælge ikke-kerneforreninger fra,« siger Jesper Langmack, investeringsdirektør i PFA.

28BBMsmedegaard2.jpg

Det nye mere strømlinede A.P. Møller - Mærsk består af de to store områder, container­rederiet Maersk Line og olieselskabet Maersk Oil. Maersk Drilling, der udlejer boreplatforme, og havneforretningen APM Terminals er to andre centrale selskaber. Dertil fire mindre virksomheder i det femte ben kaldet APM Shipping Services.

Forløbet med at sælge fra er løbet over mange år, og der har været utålmodighed blandt investorerne. Men Langmack mener, at det er sket på en fornuftig måde.

»Det er klart, at de ikke har kunnet gøre alt på én gang, og det har skullet times så aktiverne blev solgt bedst muligt. Det har de dygtigt gjort,« siger han.

Langmack vurderer, at koncernen er tæt på at have den rette sammensætning

»Der er ikke meget tilbage at sælge fra. Der er stadigvæk tiltag for dem, men de er kommet meget langt i processen, og det er vi glade for,« siger investeringsdirektøren.

Nils Smedegaard Andersen

Udover frasalgene har Smedegaard skabt en mere åben og klar kommunikation med investorerne. Koncernen oplyser blandt andet i dag om det vigtige nøgletal Roic, der viser, hvor meget afkast det enkelte virksomheder skaber. Smedegaard understreger, at A.P. Møller - Mærsk fortsat vil kigge på, om noget kan sælges fra, men fremover bliver det knapt så stort.

»Vi skaber værdi ved hvert år at bruge masser af energi på vores kapitalfordeling, og det vil vi blive ved med. Det bliver selvfølgelig ikke så spektakulært efter et år, hvor vi har solgt Dansk Supermarked og Danske Bank, men vi vil forsat være aktive på køb og salg af blandt andet skibe, havne og borerigge,« siger Smedegaard.

Aktiemarkedet tog tirsdag godt imod frasalget af Danske Bank-aktierne. Mærsk-aktien steg tirsdag 9,5 pct.

pic - Danfoss

»Salget af Danske Bank betyder, at virksomheden kommer til at fremstå som en mere ren og investeringsvenlig aktie for især mange udenlandske investorer. Det betyder, at konglomeratrabatten fremover vil være mindre,« siger Jesper Christensen, analytiker i Alm. Brand.

Frasalget af aktieposten på godt 20 pct. i Danske Bank vil indbringe A.P. Møller-Mærsk ca. 34 mia. kr., som vil blive betalt ud til aktionærerne. I første omgang overtager Mærsk-familien en aktiepost på 8,6 pct. i Danske Bank baseret på den nuværende ejerandel i A.P. Møller - Mærsk. Men famliien ønsker at overtage yderligere aktier. Hvor meget det bliver, afhænger af de øvrige aktionærer i A.P. Møller - Mærsk. Holdingselskabet har givet et bindende tilsagn om, at selskabet vil købe op til 17 pct., hvis de øvrige aktionærer på Esplanaden takker nej til tilbuddet om at købe Danske Bank-aktier.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen