Berlingske Business

Smedegaard: Høj pris for tyrkisk opkøb afspejler meget attraktiv vækst

Niels Smedegaard - DFDS
Niels Smedegaard -adm. direktør i DFDS Foto:

Rederiet DFDS oplyser torsdag morgen, at det har købt tyrkiske U.N. Ro-Ro for en samlet pris på 950 mio. euro - svarende til omtrent 7,1 mia. kr.

Det er et stort opkøb for DFDS, der selv har en markedsværdi på knap 20 mia. kr. Indregner man det danske selskabs gæld, svarer opkøbet til omkring en fjerdedel af danskernes værdi.

Med en indtjening (EBITDA) på forventeligt 97 mio. euro i 2018 har DFDS altså betalt omkring ti års indtjening for det tyrkiske selskab, og det er en høj pris, lyder det fra selskabet selv.

12BUSSnabe-113336-337.jpg

Men det skal dog også ses i lyset af, at der er tale om adgangen til et marked, hvor væksten er noget højere, end tilfældet er på DFDS' eksisterende markeder i Nordeuropa.

- Hvis man kigger på multipler, er det en højere pris, end det vi har givet tidligere. Men det skal vi se i sammenhæng med den vækst, der er. Med den vækst, der er i sådan et selskab, skal vi lidt højere op, siger Niels Smedegaard, der er administrerende direktør hos DFDS, til Ritzau Finans.

- Det her er ikke en restrukturerings-case. Det er en udvidelse af vores netværk til et vækstområde, og vi ser nogle interessante muligheder for at kombinere de her to selskaber. Så vi mener stadig, at det er finansielt attraktivt for os, fortsætter topchefen.

FILES-US-LIFESTYLE-INTERNET-RE

HAR KIGGET EFTER STORT OPKØB LÆNGE

Han peger på, at et opkøb i den her størrelsesorden har været i kikkerten længe hos DFDS, der gennem de seneste år har tilføjet ekstra til det eksisterende nordeuropæiske netværk gennem en række mindre overtagelser.

Men et stort opkøb, der udvider netværket til et nyt område, har været ønsket længe.

Det kan også umiddelbart ses ud fra DFDS' gearing inden opkøbet, hvor den nettorentebærende gæld i rederiet blot var 0,9 gange driftsresultatet EBITDA, selv om målsætningen hedder 2,0-3,0.

12BUShacker1-134427-075.jpg

Med opkøbet af det tyrkiske selskab hopper DFDS op i midten af det spænd - på 2,5 gange EBITDA.

- Det har ikke været nogen hemmelighed. Vi har lavet en række mindre opkøb - primært inden for logistik. Men vi har kigget på den det næste store opkøb, som virkelig kan løfte forretningen, i et godt stykke tid, siger Niels Smedegaard.

- Der er jo mange ting, der skal gå op i en højere enhed rent strategisk, og om man kan få det for den rigtige pris. Det er nu lykkedes, og det er vi glade for. Det er et stort opkøb, men vi havner stadig inden for vores målsætning. Og vi har endda kunnet gå lidt højere op, fortsætter han.

/ritzau/FINANS

brøchner

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen