Berlingske Business

Smedegaard har styr på forretningen, men ikke på aktien

Nils Smedegaard
Nils Smedegaard Andersen - administrerende direktør i Mærsk. Foto:

Mærsk-gruppen kan økonomisk sagtens klare en nedjustering af bundlinjen i containerforretningen på fire milliarder kroner.

Bufferne i pengetanken er over­ordentligt solide, og det skal med, at Maersk Line stadig tjener en god skilling på ti milliarder kroner om året på at sejle varer rundt i verden. Så der er ikke krise på nogen måde.

Men når det er sagt, kan det heller ikke skjules, at det økonomisk hårdt plagede containermarked presser Maersk Line, presser hele Mærsk-gruppen og dermed også lægger et pres på A.P. Møller - Mærsks ledelse med topchefen Nils Smede­gaard Andersen i spidsen. Nok fastholder Mærsk-ledelsen igen og igen, at virksomheden skal måles på det lange sigte, men den bratte opbremsning i aktiekursen lægger selvfølgelig en tung, tung dyne over de ellers gode udviklinger andre steder i gruppen. Et børssnoteret selskab måles nu engang på kurs­udviklingen, både på kort og på langt sigt.

mærsk line

Det er med nedjusteringen gået fra slemt til værre. Aktien har tabt over 20 procent hidtil i år på et dansk aktiemarked, som i øvrigt er positivt. Og trækker man Mærsk-aktiekursen tilbage fra 2009, ja så kan Mærsk-aktionærerne konstatere, at den nuværende aktiekurs på lige under 10.000 kroner ligger på stort set det samme niveau som for fem år siden tilbage i 2010. Det er klart skuffende.

En femårsperiode hvor aktiemarkederne generelt over hele verden er steget markant. Det bemærkes hos investorerne, herunder ikke mindst de institutionelle investorer som pensionskasser og pensionsfonde. De er generelt tilfredse med ledelsen og den økonomiske styring i Mærsk-gruppen, men utilfredse med, at aktien skuffer så voldsomt.

A.P. Møller - Mærsk har således svært ved at få forløst sit potentiale. Og især få forløst sit potentiale som konglomerat. Nogle investorer vil igen-igen sætte fokus på kravet om at splitte koncernen op i mere selvstændige enheder, eventuelt selvstændige børsnoterede selskaber for derved at få de skjulte merværdier frem i lyset. Det vil dog næppe ske.

Smedegaard

Både hovedaktionæren, A.P. Møller Fonden og topledelsen i A.P. Møller - Mærsk ved bestyrelse og direktion har igen og igen understreget, at Mærsk er et konglomerat; målsætningen er at skabe et såkaldt førsteklasses konglomerat. Det mangler dog at bliver materialiseret på børsmarkedet.

Det gør det naturligt at spørge, om en sådan nedjustering kan give anledning til uro internt i gruppen. Uro og utilfredshed fra ejer og bestyrelse med den daglige ledelse, personificeret ved Nils Smedegaard Andersen?

Det er næppe tilfældet. Der er ikke noget, der tyder på, at der er sprækker i enigheden i toppen på Esplanaden, og det skal da også med, at virksomheden er vant til overordentlig store udvsing i indtjeningen. Således var der i 2009 et underskud i Maersk Line på 11,5 milliarder kroner. Det kom Mærsk-koncernen sig over. Bundlinjen viste således et overskud året efter på 15 milliarder kroner og Smedegaard & Co. kommer sig også over den nuværende nedgang i profitten i containerforretningen.

Problemet er bare, at frustrationer i Mærsk-bestyrelsen risikerer at forplante sig til frustrationer i den daglige ledelse – og i øvrigt vice versa. Det er set før i erhvervslivet, at frustrationer har fået en bestyrelse til at handle. Eksempelvis i Carlsberg, hvor alle de gode ting i koncernen blev så voldsomt overskygget af krisen i Rusland, at det til sidste kostede topchefen Jørgen Buhl Rasmussen stillingen.

Dykker man ned i Maersk Line-økonomien er det først og fremmest de rekordlave fragtrater på Asien-Europa-linjen, der volder containerforretningen problemer. Ratepriser i niveauet 250 dollar for at fragte en tyvefodscontainer fra Asien til Europa giver selvfølgelig underskud. For bare nogle måneder siden lå prisen i 700-800 dollar. Overkapaciteten og prispresset på raterne hænger sammen med lavvæksten i Europa.

Mærsk

Da Berlingske Business for en måned siden var på Esplanaden for at interviewe Nils Smedegaard, var det en topchef, der så relativt pessimistisk på vækstudsigterne. »Der er ikke mange lyspunkter, når vi ser ud i verden. Som virksomhed må vi planlægge ud fra, at det her er en blivende tilstand med langsom vækst,« lød det således.

Når Mærsk-gruppen fremlægger kvartalsregnskab 6. november 2015, skal man ikke sætte næsen op efter eventuelle korrektioner til de allerede udmeldte forventninger for hele 2015. Det regnskab ligger allerede mere eller mindre fast. Det store spørgsmål er, om Smedegaard vover sig ud med en forventning til udsigterne for 2016 og i givet fald, hvor detaljerede de så bliver.

Foreløbig lyder signalet fra Esplanaden, at den netop udmeldte store nedjustering er et bump på vejen. Problemet bliver større, når det viser sig, at der ligefrem er huller i. I så fald må Smedegaard & Co. tage andre midler i brug for at undgå fortsatte kursfald og for alvor tænke i baner, der kan forløse de skjulte værdier i gruppen.

Det er en bet for Smedegaard

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen