Berlingske Business

Smedegaard er parat til at kigge på opkøb uden for kerneområderne

Mærsk generalforsamling
A.P. Møller-Mærsks adm. direktør, Nils Smedegaard Andersen. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2016) Foto:

Efter en række år med prominente frasalg erklærer A.P. Møller-Mærsks adm. direktør, Nils Smedegaard Andersen, sig nu parat til at overveje opkøb uden for Mærsks kerneforretninger.

Mærsks største forretningsområder er alle under pres og gennemlever en svær tid pga. lav oliepris eller drabelige containerrater, og det kan få virksomheden til at vende blikket hen til steder, hvor man ikke opererer i dag.

Det skriver Finans.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

»Beslutter vi at investere i andre ting, skal det understøtte det, vi gør, så det ville være inden for infrastruktur eller transport. Noget, der ligner det, vi gør i øjeblikket. Det er ikke udvikling af medicin mod mavesår, fordi det er vi ikke bedst til,« siger Nils Smedegaard Andersen, der siger, at så længe man er bedst i de industrier, man er i, gælder det om at få det maksimale ud af afkastet der.

Men kan man ikke det, må man søge andre steder hen:

»Det, vi kigger på, er supplementer til vores forretning, men ikke noget verdensomvæltende. Men vi har rigeligt med finansiel styrke til at købe både inden for og uden for vores kerneområder,« understreger han over for Finans.

Mærsk generalforsamling

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen