Berlingske Business

Smedegaard: Det har ikke været let, men vi er godt tilfredse

NSA
Foto:

Ekstremt ugunstige markedsmål gør det svært at være topchef i A.P. Møller - Mærsk, men adm. direktør Nils Smedegaard Andersen er godt tilfreds alt til trods.

»Hvis jeg skal starte med at give mit eget syn på tingene, så må jeg sige, at arbejdsforholdene ikke har været nemme,« sådan åbnede topchef Nils Smedegaard Andersen sin pressebriefing efter regnskabet fra første kvartal, hvor stort set alt gik tilbage.

»Vi har rekordlave fragtrater og meget lave oliepriser, så det var vanskellige markedsforhold, men det taget i betragtning, så er vi okay tilfredse med resultatet.«

NSA

Og så gennemgik Nils Smedegaard Andersen ellers lidelseshistorien for hver af A.P. Møllers fire forretningsben, og hvilke tiltag selskabet har gjort for at imødekomme de svære betingelser, som verdensmarkederne for øjeblikket stiller.

»De fleste af vores forretninger er i positv gænge - ikke positiv udvikling - men de tjener penge,« lød det fra Smedegaard.

Det største ben i A.P. Møller - Mærsk, Maersk Line, fragter flere containere, end man gjorde i samme periode sidste år, men omsætningen falder alligevel voldsomt grundet de ekstremt lave fragtrater.

MAERSK

»Vi har reduceret vores enhedsomkostninger med 16 procent, så det er vi tilfredse med, og vi tror, det var det absolut bedste, der kunne opnåes,« sagde Smedegaard.

A.P. Møller - Mærsk

I mio. dollar1. kvartal 20161. kvartal 2015Ændr.
i pct.
Omsætning8,53910,547-19%
Driftsresultat4901823-73%
Nettoresultat2241572-86%
Egenkapital35,80436,948-3%
Egenkapitalrente2.515.9-84%

Som den anden store årsag til Maersks perfekte storm finder vi den lave oliepris. Den påvirker naturligvis også Maersk Oil, der dog har sat gang i et benhård program til reducering af omkostninger, og Nils Smedegaard Andersen løftede sløret for, at break-even omkostningerene for en tønde olie nu ligger et sted mellem 40-45 dollar.

Gælden hos A.P. Møller - Maersk er steget i første kvartal 2016, og det skyldes, at koncernen skulle financiere de to opkøb som selskabet har lavet: Ét i oliebenet og ét i havnebenet, APM Terminals. Hos sidstnævnte var dagens regnskab heller ikke opmuntrene læsning idet det underlæggende resultat faldt fra 175 til 107 mio. dollar.

»APM Terminals er stadig udfordret, og de leverer et dårlige resultat end sidste år. Det skyldes udelukkende, at de olieafhængige lande, som Rusland, har svært ved at finansiere import overhovedet,« sagde Nils Smedegaard Andersen.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen