Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Småaktionærer tvinges til at sælge aktier i Mols Linien

06BUSMols-linien-faer-18304.jpg
»Det er ikke i orden – det er ikke en måde at behandle private aktionærer på.« Niels Mengel, formand i Dansk Aktionærforening, er langtfra tilfreds med planerne for Mols Linien. Arkivfoto: H. Bagger

De to hovedaktionærer i Mols-Linien er gået sammen for at kunne afnotere selskabet. Det betyder, at de private aktionærer tvinges til at sælge. Men kursen er alt for lav, lyder det fra Dansk Aktionærforening.

Mols-Linien skal sejles af Børsen. Det sker efter Polaris og Lind Invest ejer er gået sammen, og ejer 90,1 pct. af aktierne i selskabet, hvilket giver dem ret til at foretage en tvangsindløsning af de øvrige aktionærers aktier.

Tvangsindløsningen vil ske til kurs 60, hvilket svarer til gennemsnitskursen over de seneste fem dage, oprundet til nærmeste hele tal. Men det sidste ord er næppe sagt i den sag.

»Hvis det her var en tenniskamp, så havde den ene part taget det, der hedder en challenge – altså en ekstra vurdering. Jeg tror, at de private aktionærer spørger en vurderingsmand, om det er den rigtige pris,« siger investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet.

Mols Linien i Aarhus Havn - 20

Og hos Dansk Aktionærforening er man enig i, at det lyder som en billig pris:

»Det lyder helt forkert. Først kommer man med en negativ meddelelse, altså at der er mulighed for at indløse. Det trykker kursen, og så lægger man kurssnittet og siger, at det er de sidste fem dage,« siger Niels Mengel, formand i Dansk Aktionærforening og fortsætter:

»Det er ikke i orden – det er ikke en måde at behandle private aktionærer på.«

Forhistorien er, at kapitalfonden Polaris tidligere har prøvet at få afnoteret selskabet, hvor man fik et nej fra Erhvervsstyrelsen. Den beslutning blev anket, og Polaris har nu fået tilladelse:

»Dette har vi forståelse for og valgte derfor at bakke op om det som en del af samarbejdet, fordi andelen af småaktionærer nu er under 10 pct., og fordi vi med samarbejdet vil få den ønskede indflydelse, der gør, at børsnoteringen ikke længere er værdiskabende for os i dette selskab,« siger Henrik Lind, CEO i Lind Invest, der sidder på en pæn aktiepost i Mols-Linien.

johan kühl

Uenighed om praksis

Den praksis, at man tager gennemsnitskursen over de seneste fem dage til at fastsætte, hvilken kurs et selskab skal afnoteres med, er også til debat:

»Det er ikke ualmindeligt, at man tager et kursgennemsnit på for eksempel tre måneder og lægger det til grund, men ikke fem dage. Fem dage er jo ingenting – og slet ikke med den forhistorie,« mener Niels Mengel.

Børsretsekspert ved Aarhus Universitet Paul Krüger Andersen fortæller, at der ikke er fast praksis på området:

»Værdiansættelsesmetoder er til stadig diskussion blandt økonomer, lovgivningen har ikke lagt sig fast på en bestemt metode. Men man kan jo sige, hvad skal man ellers gøre, hvis ikke man tager udgangspunkt i børskursen,« siger han.

pix: aktier

Henrik Lind slår fast over Berlingske Business, at han mener, at kursen er fair, og metoden korrekt:

»Vi indløser til gennemsnitskursen af alle handler de sidste fem handelsdage, hvilket er et resultat af en lang række handler mellem uafhængige købere og sælgere i sidste uge,« siger han.

Kurs 60, som tvangsindløsningen sker ved, er noget nær det laveste, kursen har været i år, fortæller både Per Hansen og Niels Mengel.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen