Berlingske Business

Småaktionærer til kamp mod de stores bølleadfærd

pix: aktier
Flere peger på, at det er blevet sværere at være småaktionær, med store aktionærer, der i højere grad presser både regler og moral til det yderste i kampen om kontrol med selskaberne. Foto:

Det har ikke altid været et nemt liv i bunden af aktiemarkedet som småaktionær, men flere peger nu på, at det er blevet endnu sværere med store aktionærer, der i højere grad presser både regler og moral til det yderste i kampen om kontrol med selskaberne.

Blandt andet sager om Topsil og Mols-Linien bliver nævnt. Det skriver Børsen.

"Vi føler simpelthen, vi er blevet kørt over her". Sådan lyder det, når Thomas Grønlund Nielsen, der er mindre aktionær i Topsil, skal beskrive sin oplevelse ved salget af Topsil, som for nyligt blev trumfet igennem af selskabets bestyrelse og en række store aktionærer.

Thomas Grønlund Nielsen står langt fra alene med sin utilfredshed af forløbet, og en række aktionærer er nu gået sammen og har fået gennemtrumfet en ekstraordinær generalforsamling, der dog næppe får sat gang i småaktionærernes ønske om en budkrig.

pix: USA

Forløbet i Topsil minder til forveksling om sagen med Mols-Linien sidste sommer, hvor kapitalfonden Polaris forsøgte at afnotere selskabet uden at have de fornødne 90 pct. af aktierne.

Formanden for Dansk Aktionærforening, Niels Mengel, forstår småaktionærernes frustrationer og kalder begge sager dybt kritisable, ligesom han mener, de kan være ødelæggende for den generelle danske aktiekultur.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen