Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Småaktionærer til kamp mod de stores bølleadfærd

pix: aktier
Flere peger på, at det er blevet sværere at være småaktionær, med store aktionærer, der i højere grad presser både regler og moral til det yderste i kampen om kontrol med selskaberne. Foto:

Det har ikke altid været et nemt liv i bunden af aktiemarkedet som småaktionær, men flere peger nu på, at det er blevet endnu sværere med store aktionærer, der i højere grad presser både regler og moral til det yderste i kampen om kontrol med selskaberne.

Blandt andet sager om Topsil og Mols-Linien bliver nævnt. Det skriver Børsen.

"Vi føler simpelthen, vi er blevet kørt over her". Sådan lyder det, når Thomas Grønlund Nielsen, der er mindre aktionær i Topsil, skal beskrive sin oplevelse ved salget af Topsil, som for nyligt blev trumfet igennem af selskabets bestyrelse og en række store aktionærer.

Thomas Grønlund Nielsen står langt fra alene med sin utilfredshed af forløbet, og en række aktionærer er nu gået sammen og har fået gennemtrumfet en ekstraordinær generalforsamling, der dog næppe får sat gang i småaktionærernes ønske om en budkrig.

pix: USA

Forløbet i Topsil minder til forveksling om sagen med Mols-Linien sidste sommer, hvor kapitalfonden Polaris forsøgte at afnotere selskabet uden at have de fornødne 90 pct. af aktierne.

Formanden for Dansk Aktionærforening, Niels Mengel, forstår småaktionærernes frustrationer og kalder begge sager dybt kritisable, ligesom han mener, de kan være ødelæggende for den generelle danske aktiekultur.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen