Berlingske Business

Små finansfinter skaffer SAS frisk kapital

pix-sas-fly
Ved udgangen af 2012 så det sort ud for SAS. Siden har sparerunder og frasalg gjort, at det skandinaviske flyselskab ser ud til at flyve mod lysere tider. Foto:

Onsdagens meddelelser fra SAS er i Sydbanks optik et spejl af den pressede situation, det skandinaviske luftfartsselskab stadig befinder sig i.

SAS har to gange onsdag meldt sig på banen med nyt om luftfartsselskabets pengekasse. Summen af meddelelserne er, at SAS har øget sit kapitalberedskab - og det helt i tråd med overlevelsesstrategien 4ExcellenceNG, der blev iværksat sidste år.

Dagens første meddelelse handlede om et obligationssalg, der blandt andet skal bruges til at betale af på kortfristet gæld. Dagens anden handlede om, at SAS har solgt seks Boeing 737-fly, som selskabet så leaser tilbage. Sidstnævnte finte betyder, at SAS kan hælde 430 millioner kroner i pengekassen.

At SAS sælger ud for så at leje tilbage, er ikke nødvendigvis en god forretning i sidste ende. Derfor mener Sydbank-analytikeren Jacob Pedersen da også, at man skal se på dagens meddelelser som et vidnesbyrd om, hvor det fællesskandinaviske luftfartsselskab er i dag.

»Hvis man skal tolke på det, så viser det jo, at SAS stadig er i en situation, hvor man - for at opretholde et fornuftigt finansielt beredskab - er nødt til at have den gæld erstattet af noget andet. SAS nedbringer gælden ved at sælge fly og så lease dem tilbage, men det er ikke nødvendigvis noget, der over en femårig horisont gør noget for de forpligtelser, SAS har. Men det er med til at lette tingene her og nu,« siger senioranalytikeren til Berlingske Business og tilføjer:

»Det er med til at tegne et billede af et selskab, som stadigvæk arbejder hårdt på at opretholde et fornuftigt finansielt beredskab - men også af et selskab, der er i stand til det.«

Med onsdagens meddelelser kan man altså notere sig, at SAS er et selskab i drift, der stadig magter at foretage finansielle træk, som kan opfylde de behov, der opstår i driften. Omvendt kan man også tolke det til, at SAS er et selskab, der ikke bare kan møde op i banken og forlade den igen en halv time senere med en pose penge i hånden.

Jacob Pedersen mener, man må sige, at det er godt for SAS, at det kan lade sig gøre at skaffe likvider på anden vis.

»I og for sig ændrer det ikke ved konklusionen om, at det her er et selskab, hvor bankerne har sagt stop, men hvor selskabet alligevel har mulighed for at manøvrere, så det kan opretholde et fornuftigt finansielt grundlag,« siger han.

Ifølge branchesitet Check-in bør SAS' kapitalberedskab nu være oppe på omtrent 3,2 milliarder kroner. Det er mærkbart højere end de 2,6 milliarder kroner, SAS i præsentationen af 4ExcellenceNG fortalte, det ville gå efter at skaffe.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen