Berlingske Business
17:42

Små biler kæmper om at blive Årets Bil 2003

Hvilken bil, det bliver, afgøres i dag, når de godt 20 journalister har stemt på deres favorit. Afgørelsen

falder efter to dages afprøvning af kandidaterne på vejene omkring Silkeborg. Den endelige dom falder efter testkørsel

på Jyllandsringen.



Feltet er i år relativt lille. En ellers oplagt kandidat til titlen er den nye Renault Megane,

men den nåede desværre ikke at blive klar til den danske kåring.



Dermed samler fokus sig om de mindre biler.

Citroen C3, Ford Fiesta, Seat Ibiza og VW Polo er konkurrenter i den benhårde klasse, hvor de fleste danskere vælger bil.

Klassen er vokset betydeligt indvendigt og tilbyder derfor næsten samme plads som Golfklassen tilbød for blot en enkelt generation

siden.



Problemet med flere af bilerne er imidlertid prisen, og det kan blive koreanske Hyundai Getz'' chance. Den virker lidt

større end årets små biler, men til gengæld er indkøbsprisen lav. Og det tiltaler som bekendt mange

danskere. Getz fås eksempelvis med 1,3-liters motor og pænt udstyr for bare 130.000 kr. Selv Golfklassen i sin rene form

er kun repræsenteret med Toyotas fine Corolla, der dog næppe løbe med trofæet.



I kategorien typiske

jobbiler dyster tre spændende biler om juryens gunst. Nissan Primera har allerede været på markedet et godt stykke

tid, hvorfor Mazda''s 626-afløser måske har større gennemslagskraft i juryens bevidsthed. Opels klassiske bil til

erhvervslivet hedder stadig Vectra, og den er også med i feltet, der kæmper om at kunne smykke sig med titlen, Årets

Bil 2003.



På delvis samme teknik hviler svenske Saab 9-3, der netop har haft premiere hos de danske Saab-forhandlere.



Kia

benytter kåringen til at introducere deres nye MPV, der følger det klassiske koreanske koncept: Så billigt som

muligt, hvorfor Kia Carens bliver en af de billigste muligheder for at erhverve sig en klassisk MPV.



I afdelingen for mere luksusprægede

køretøjer stiller Mercedes-Benz op med et enkelt eksemplar af den nye E-klasse, mens Skoda viser den store Passat-klon,

der er døbt Skoda Superb.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen