Berlingske Business

Små biler har ændret Danmark

VW Up kåret til årets bil i Danmark
De danske motorjournalister har kåret VW's populære Up som Årets Bil i Danmark 2013. Foto:

De lave bilpriser på små biler har betydet, at mange for første gang har haft mulighed for at købe en fabriksny bil.

Det danske bilmarked har de senere år helt ændret sig. Vi bruger færre penge – også på biler. Og hvor vi får købte biler i alle grupper og især mellemklassebiler, så er salget af de små biler nu eksploderet. I VW-koncernen i Tyskland er man overrasket over, at 14 pct. af produktionen af modellen Up sælges i Danmark.

Der er stort set aldrig to-cifrede tal på en produktion til vores lille land. I Toyota Europa undrer man sig også og spørger, om Danmark er ved at følge Italien, hvor der altid har kørt mange små biler. For bilforhandlerne herhjemme er det på én gang positivt og negativt.

For der sælges rigtig mange biler, men da dækningsbidraget på små biler er meget lavere end på større biler, har forhandlerne måttet reducere deres udgifter. »Men det er positivt alligevel, for vi har lært meget om bilkøberes vaner.

Vi ved nu bedre, hvad kunderne lægger vægt på. Samtidig oplever vi, at mange af bilkøberne pludselig har råd til en ny, lille bil, der endda er mere økonomisk end deres gamle bil,« siger Kristian Krapper, adm. direktør hos Toyota Danmark. Trods mindre dækningsbidrag på små biler ser Kristian Krapper en stor fordel i at få folk ind i butikken. Så er der stor sandsynlighed for, at de også køber en Toyota næste gang, de skifter bil – måske til en større.

»Værkstederne får også opbygget et langvarigt kundeforhold,« supplerer Jens Bjerrisgaard, adm. koncerndirektør i Semler Gruppen. »Da bilbeskatningen blev ændret for nogle år siden, betød det også, at de små biler blev populære. Der er tale om et ændret forbrugsmønster, og det må bilforretningerne leve med. Men de små biler holder ikke så mange år som større biler. Derfor tror jeg, at de større biler kommer tilbage – med deraf følgende større fortjenester til bilforhandlerne. Samtidig vil vi også se, at salget af firmabiler vil tage til,« siger lektor Per Andersen, der forsker i virksomhedsledelse og økonomi på SDU.

Tidligere tiders opfattelse af bilen som et statussymbol er dog ikke så udtalt mere. Det er acceptabelt at køre småt.

Holdningsændring til små biler

Krisen har lært danskerne at holde på pengene, og der bliver i dagens Danmark ikke set ned på folk, der køber en lille bil. Og netop mikrobilerne tegner sig for størstedelen af salget i dag, og det ser ikke ud til at ændre sig.

»Jeg tror, at de såkaldte klasse A biler som VW Up og Kia Picanto vil dominere bilsalget måske fire-fem år endnu. Små biler i dag er både sikre og komfortable, og vi har vænnet os til små biler, der løser selv længere transportopgaver. Bilerne er behageligere, end de fleste havde troet. Det går heller ikke ud over livsstilen at køre i en lille bil. Vi handler jo også med glæde i Netto,« siger livsstilsekspert Christian Grau, kendt fra DRs »Kender du typen« og som bilanmelder i Euroman.

Hos FDM tror teknisk redaktør Søren W. Rasmussen, at folk har købt små biler af nød: »Der kan ikke ske noget ved at købe en så lille bil. Selv ved en omlægning af registreringsafgiften mister man ikke penge af betydning. Men de små biler opfylder ikke de basale behov for så mange mennesker. Salget i år bliver måske det bedste nogensinde, men præget af danskernes ønske om at downsize –at gå ned i bilstørrelse,« siger Søren W. Rasmussen.

Hos Toyota Danmark mener chef for Customer Service og External Affairs René Mouritsen at mange kunder med den mindste Aygo-model måske vil skifte op til den mere rummelige Yaris næste gang, de skifter bil. Men der går nogle år. Problemet med små biler er, at kunderne i større grad end tidligere vælger at skrotte deres gamle og uøkonomiske større bil og købe en minibil. Det betyder dels, at forhandleren nærmest ikke tjener penge på bilen, og dels, at den gamle bil er tabt for værkstedet. »Der bliver skrottet 130.000 biler i år.

Det er ny rekord – den var tidligere på 100.000 biler. Folk får 1.750 kroner for skrotningen og køber en ny, sikrere og mere økonomisk bil til måske 80.000 kroner, så man ikke binder sig for så mange penge. Samtidig er forhandlerne billige at låne penge af,« siger Bent Mikkelsen, adm. direktør for DBI, De Danske Bilimportører. Bent Mikkelsen tror heller ikke, det varer så længe, før firmabilmarkedet – generelt større biler – vil rette sig. Varebilsalget har også været stille i mange år – men det vil komme igen, lyder det.

»Virksomheder har været presset økonomisk og har nok haft sværere ved at låne til biler. Derfor har de måttet skære ned og været omkostningsbevidste. Men behovet er der. Derfor vil salget også komme tilbage. Krisen har været hård, selv om faldet ikke har været 30 pct. som i Sydeuropa. Selv i Tyskland har man oplevet et fald i bilsalget på otte pct. og det er meget,« siger Bent Mikkelsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen