Berlingske Business

Slut med slingreture i luften

Danske og svenske fly zig-zgger i stor stil over landegrænser i luftrummet. Det skal stoppes nu.

Et nyt dansk-svenske selskab får til opgave, at eliminere zig-zag flyvning i dansk-svensk luftrum, så flyenes CO2-udledning bliver reduceret.

Folketingets Finansudvalg gav nemlig i går tilslutning til, at den danske flyvesikringstjeneste Naviair kan indgå medejerskab af et fælles dansk-svensk selskab med deres svenske søsterselskab LFV/ANS.

Det nye selskab skal varetage lufttrafikstyringen i et fælles dansk-svensk luftrum.

- Med Finansudvalgets tilslutning kan den danske flyvesikringstjeneste nu etablere et samarbejde med den svenske flyvesikringstjeneste. Det nye dansk-svenske selskab får en helt klar opgave - nemlig at eliminere zig-zag flyvning i dansk-svensk luftrum, så flyenes CO2-udledning reduceres. Samarbejdet vil give klare gevinster for både luftfarten, samfundet og miljøet, siger transportminister Lars Barfoed.

I dag er landegrænser afgørende for, hvilken rute flyet skal følge. Herved opstår der zig-zag flyvning. Det nye samarbejde vil betyde, at rutestrukturen over Danmark og Sverige optimeres.

Flyveruterne vil blive rettet ud, således at flyvetiden forkortes, brændstofforbruget formindskes og CO2-udledningen reduceres. Samtidig er det langsigtede mål at gøre flyvekontrollen i området billigere for luftfartsselskaberne.

Det dansk-svenske selskab vil blive Nordens største udøver inden for lufttrafikstyring.

- mja

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen