Berlingske Business

Slut med papirfly - SAS-flyvninger bliver 44 kilo lettere

til bm f business SAS flyvemaskine
Foto:

SAS følger i sporene på en række andre flyselskaber og indfører nu det papirløse cockpit i sine fly.

Det skriver norske Dagens Næringsliv.

I stedet for de gammeldags dokumenter skal piloterne nu bruge iPads. Til det formål har SAS fået leveret 1600 iPads, der skal reducere flyselskabets omkostninger - blandt andet som følge af reduceret vægt på flyene.

- Vi regner med at spare et ikke-ubetydeligt beløb i driftsomkostninger årligt som følge af reduceret vægt. I tillæg vil løsningen kræve relativt lidt administration, udtaler Ellen Holven, projektleder i SAS, ifølge Dagens Næringsliv.

Vurderingen af fordelene ved den nye ordning, kaldet en "Electronic Flight Bag", der indeholder alle informationer, som piloter skal bruge i forbindelse med en flyvning, bakkes op af analytikerne.

- SAS har fokuseret på løsninger i stedet for på et produkt. Det har resulteret i en god total løsning, som giver praktiske og værdifulde fordele for både piloterne og for selskabet. Løsningen er desuden skalérbar og rettet mod fremtiden, udtaler Mads Vårdal, chef for salg og strategi i Nordialog Skøyen, til Dagens Næringsliv.

Sikkerheden vil der også være taget højde for med den nye løsning ifølge SAS. Såfremt en iPad bliver væk eller stjålet, vil indholdet på enheden kunne fjernslettes og informationerne downloadet til en ny enhed.

Det papirløse cockpit er dog ikke noget nyt i flybranchen. SAS' norske lavprisrival, Norwegian, har brugt den elektroniske flightbag i flere år, men på fastmonterede skærme i stedet for iPads.

SAS forventer, at løsningen vil være på plads i løbet af 2014, hvorefter hvert SAS-fly i gennemsnit vil blive 44 kilo papir lettere.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen