Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Slange i motoren holder SAS-fly på jorden

pix-sas
Der er godt sug i de to motorer i en Airbus A330. Her et foto af en af SAS' fly af typen i Stockholms Arlanda-lufthavn. Foto:

Rutinemæssig service og kabineopgradering presser for tiden SAS på langrute-kapaciteten. Nu er endnu et af de store fly taget ud af drift efter et mindre motoruheld i USA.

SAS er ramt af sort uheld. Et af det skandinaviske luftfartsselskabs langrutefly fik i forbindelse med et ophold i Chicagos O'Hare-lufthavn søndag ødelagt en motor, og det kan ende med at blive en bekostelig affære for SAS, skriver branchemediet Check-in.

Hændelsen var ganske udramatisk og skete i forbindelse i forbindelse med parkeringen ved gaten. Her lå der angiveligt en varmeslange på jorden, og den fik den store Airbus A330 suget ind i en motor, forklarer SAS' pressechef.

»Flyet står lige nu i Chicago, da det skal have en ny motor. Ved taxi ind mod gate eller ved parkering ved gate blev en varmeslange, der lå på jorden, suget ind i motoren. Der var ingen fare eller dramatik, men motoren skal skiftes,« hun ifølge Check-in.

SAS Passagerer

Mindre hændelser som den i søndags er selskaber af SAS' størrelse vant til at håndtere, så de medfører mindst mulig gene for passagerer med bookede flyvninger. Men det er heller ikke der, at hunden er begravet i dette tilfælde.

Årsagen til at dette uheld er ekstragenerende er, at Airbus-flyets næste destination skulle have været Zürich i Schweiz, hvor der står et hold teknikere klar til at udføre et planlagt og omfattende serviceeftersyn på flyet. De skulle samtidig foretage en af de større kabineopgraderinger, som SAS i disse måneder lader sine langrutefly gennemgå.

Teknikerne kan nu i stedet for at arbejde stå og vente på, at SAS får skiftet beskadigede motor på flyet, og det er givetvis en bekostelig affære - også set i lyset af, at opgraderingerne af SAS-kabinerne er planlagt til at ske efter en meget stram tidsplan.

PIX-SAS

Derudover er der udgifterne til at udskifte og reparere en jetmotor som dem, der sidder på A330eren. De er ikke små. Motoren er af typen Rolls-Royce Trent 700, og de har en listepris på omtrent 230 millioner kroner stykket, skriver Check-in.

SAS' pressechef fortæller branchemediet, at det endnu ikke er klart, hvem der havde ansvaret for at varmeslangen endte i den snurrende jetmotor. Luftfartsselskabet afventer en rapport om hændelsen, før den være med til at afgøre, hvem der skal samle regningen op.

Cimber

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen