Berlingske Business
12:13Finanstilsynet giver Nykredit et rap over nallerne

Slagsmål om samkørsel er centralt i kaotisk Uber-retssag

FILES-FRANCE-TRANSPORT-TAXI-UBER-TRIAL
Den seneste tid det amerikanske selskab Uber bare vokset i hovedstaden, og en dom mod Uber-chaufførerne vil, efter politikerne fejlede i bestræbelserne på at forny taxiloven i foråret, være taxibranchens primære håb i deres forsøg på at bremse Uber-tjenestens fremmarch. Foto:

Når dommen falder i retssagen mod seks Uber-chauffører, skal dommeren lægge vægt på, at Ubers betaling af chauffører er for dyr til at være samkørsel, mener anklager. Forsvarer afviser og savner beviser.

Der var kø til retslokale nummer 32 i Københavns Byret, hvor anden omgang i den principielle retssag mod seks Uber-chauffører fandt sted fredag.

En cocktail af journalister, taxichauffører og folk med tilknytning til Uber stod i en kø, der 45 minutter inden retssagens startskud, talte en god snes personer, der stod klinet op ad døren.

Forsigtigt forsøgte anklager Elisabeth Boserup at komme forbi horden, og de tilstedeværende taxichauffører lod forstå, at det var vigtigt at få anklageren gelejdet ind i retslokalet som minimum.

EU-SERVICES/

Underforstået: Hun skal få skovlen under de seks tiltalte, hvis brøde ifølge anklageren består i, at de som Uber-chauffører har kørt med betalende passagerer uden taxitilladelse - pirattaxi i folkemunde.

I første omgang kom Berlingske også ind i salen, men blev smidt ud, fordi der ikke var stole nok. Senere lykkedes det dog at komme ind for at høre anklager og forsvarer fortælle, hvilket resultat de ønsker af den retssag, der kan få ganske stor betydning for det amerikanske milliardselskabs videre færd på de danske veje.

07BUS20160501-154428-3-1028.jpg

Helt centralt i diskussionen var, hvorvidt Uber er samkørsel eller ej. Her henviste anklageren til, at brugerne af appen betaler ni kroner per kilometer, 2,5 kroner per minut og et basisgebyr på 20 kroner for en tur.

»Når man opkræver et beløb, som beskrevet her, så er der ikke tale om dækning af udgifter til benzin og olie. Beløbet overstiger langt de udgifter,« sagde Elisabeth Boserup i sin procedure.

Hun påpegede samtidig, at Uber hæver priserne i spidsbelastede perioder for at lokke flere chauffører til at køre. På den måde kan antallet af biler ændres efter behov.

»Det understreger direkte, at man ikke kun dækker udgifter. Hele modellen bygger på, at Uber-chaufføren skal tjene penge,« sagde hun.

Den forklaring købte forsvarerne dog ikke, og Betina Hald Engmark, der forsvarer to af de tiltalte, fremhævede, at omkostningerne i de enkelte sager ikke blev bevist.

»Vi mangler helt konkrete oplysninger om, hvad omkostningerne er for chaufførerne, når de bruger deres bil til samkørsel. Det har anklagemyndigheden ikke gjort noget for at finde ud af,« sagde hun.

Samtidig satte forsvaren spørgsmålstegn ved, om anklagemyndigheden overhovedet havde bevist, at turene havde fundet sted med Uber-appen. Det blev bygget på, at kun betjente vidnede i sagerne og ikke passagererne på turene.

US-IT-LIFESTYLE-AUTO-UBER

Den anden forsvarer Eddie Omar Rosenberg Khawaja stemte i:

»Det karakteristiske for mine fire sager er, at der ikke er ført beviser for, hvor lang turen var, hvor gik den hen, eller hvad den kostede. Man har ikke engang forsøgt at føre bevis for, hvad omkostningerne var,« sagde han.

Han lagde samtidig vægt på, at de seks sager har principiel betydning, fordi mindst 50 andre Uber-chauffører også er blevet sigtet for at køre ulovlig taxikørsel via Ubers app.

»Anklageren ønsker at lægge linjen ud fra noget, der mildest talt er pinligt oplyst,« sagde han.

Undervejs i proceduren måtte dommeren afbryde for at bede et par folk fra taxibranchen, der flittigt kommenterede og skar grimasser af forsvarets fremlæggelse, om at holde mund.

Og frustrationen over selskabet bunder i de rå realiteter.

Uber

Den seneste tid det amerikanske selskab Uber bare vokset i hovedstaden, og en dom mod Uber-chaufførerne vil, efter politikerne fejlede i bestræbelserne på at forny taxiloven i foråret, være taxibranchens primære håb i deres forsøg på at bremse Uber-tjenestens fremmarch.

I Storkøbenhavn har Uber nu 200.000 brugere. En ud af seks i Storkøbenhavn har hentet app’en og registreret sig på den, meddelte selskabet tidligere på ugen.

Dommen ventes afsagt 8. juli. Dømmes chaufførerne for ulovlig taxikørsel, vil straffen være en bøde på 5.000 kroner. Det mener forsvaret dog bør reduceres væsentligt, hvis deres klienter skulle tabe sagen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen