Berlingske Business

Skrappere miljøkrav presser Mærsk

Mærsk
Mærsk kommer til at mærke de nye miljøkrav i form form af øgede udgifter på 1,2 milliarder kroner i 2015, vurderer rederiet. Foto:

Nye miljøregler tvinger rederierne til at bruge brændstof, som er 50 procent dyrere end den traditionelle bunkerolie. Det vil presse priserne op og koste 1,2 milliarder kroner i øgede udgifter alene for Mærsk.

De danske rederier hæver priserne på grund af øgede udgifter til mere miljøvenligt brændstof.

Det koster cirka 50 procent mere end den type, der bruges i dag, og får Maersk line til at gå forrest med prisstigninger, skriver Børsen.

Det er FN's søfartsorganisation IMO, som har vedtaget reglerne, der skal reducere indholdet af svovl i skibsbrændstof i udvalgte kystnære farvande herunder Nordsøen og Østersøen fra 1,0 procent til 0,1 procent.

FILE NETHERLANDS SHIPPING

12BUSPix-Smedegaard.jpg

Alene for Mærsk betyder det øgede udgifter på 1,2 milliarder kroner i 2015 vurderer selskabet.

Søren Skou, administrerende direktor i Maersk Line udtrykker fuld opbakning til de strengere miljøkrav, men efterspørger et kontrolsystem. Det er simpelthen for let og for værdifuldt at snyde, vurderer topchefen.

»Vi er klar til at løfte vores ansvar for et renere miljø. Men alle kan se, at det økonomiske incitament til at overtræde miljøreglerne er relativt store i en økonomisk presset rederibranche. Derfor så vi gerne, at myndighederne i de pågældende lande gjorde endnu mere ud af at håndhæve reglerne,« siger Søren Skou, administrerende direktør i Maersk Line til Børsen.

Ifølge udregninger fra Danmarks Rederiforening kan der spares op til 600.000 kroner på en enkelt sejlads gennem Nordeuropæiske farvande, hvis rederiet ser brot fra de nye regler og sejler videre med en almindelige og billigere bunkerolie.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen