Berlingske Business

Skibsfarten er nu med i kampen mod klimaændringer

Efter adskillige års træge forhandlinger lykkedes det fredag de 173 medlemslande i FN's Søfartsorganisation, IMO, at blive enige om en aftale, der skal beskære fragtskibes CO2-udledning.

Det oplyser direktør Maria Skipper Schwenn fra brancheforeningen Danske Rederier, som deltager i IMO-mødet i London.

Hun kalder aftalen »historisk«.

Fragtskibe står for 2,2 procent af verdens samlede CO2-udledning, hvilket svarer til Tysklands emissioner. Denne andel ventes at vokse, hvis der ikke handles politisk.

IMO-planen er et kompromis, som i 2050 mindst skal halvere skibsfartens klimabelastning, sammenlignet med niveauet i 2008. Visionen er helt at udfase skibenes udledning af drivhusgasser i anden halvdel af dette århundrede.

»Det er en historisk beslutning med meget bred tilslutning. Det er et meget stærkt signal, der sendes til omverdenen. IMO-landene har leveret,« siger hun til Ritzau.

Danske Rederier har arbejdet for at få en ambitiøs plan, der kan bringe skibsfarten med om bord i den internationale klimaaftale, som blev indgået i Paris i 2015.

EU har truet med regional regulering i Europa, hvis ikke IMO snart kunne enes om en aftale. Det har europæiske rederier villet undgå, for man vil af konkurrencehensyn for enhver pris undgå, at flagstater behandles forskelligt.

For danske skibe og rederier betyder aftalen, at man nu skal til at udvikle andre brændstoffer end den traditionelle bunkerfuel.

»Vi skal i gang med biobrændstoffer, gas, metanol, syntetiske brændstoffer og elektrisk drift,« siger Maria Skipper Schwenn.

Til efteråret skal landene i IMO diskutere de konkrete tiltag, som skal sikre CO2-reduktionerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen