Berlingske Business

Skibsfart kan være med til at finansiere FN's klimapakke

Skibsfarten kan sammen med luftfart være med til at lukke et multi-milliard-dollar stort hul i finansieringen af CO2-reduktioner.

Der er nu en stigende interesse i FN's-klimaorganisation UNFCCC for udvikling af markedsbaserede instrumenter til skibsindustrien, såsom brændstofafgift eller emissionshandelsordninger, kan være en potentiel finansieringskilde. Det skriver shippingavisen Lloyd's List.

Beregninger viser, at UNFCCC har brug for 100-160 mia. dollar (525-840 mia. kr.) om året til at finansiere den samlede pakke af drivhusgasreduktioner, som skal forhandles på det kommende klimatopmøde i København.

Mens estimatet fortsat er meget spekulativt, har generalsekretæren i FN-klimaorganisation UNFCCC, Yvo de Boer, foreslået, at skibsfarten kan levere over 4 mia. dollar om året, mens andre har peget på tal langt over 10 mia. dollar fra skibs- og luftfart tilsammen.

Frygter for forhandlingsmuligheder
Spørgsmålet er imidlertid om FN's søfartsorganisation IMO vil være i stand til at trumfe CO2-reduktioner igennem over for sine medlemmer eller om UNFCCC skal træffe nogle beslutninger.

Mens flertallet af medlemsstater er parate til acceptere IMO-udspillet, så er der dog en række udviklingslande, der ikke vil tilslutte sig det før efter topmødet i København.

De frygter, at de ved at omgå UNFCCCs princip om "fælles, men differentieret ansvar", vil kompromittere deres forhandlingsmuligheder på bredere emner uden for shipping. IMO's princip er modsat ligebehandling af alle skibe uanset flag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen