Berlingske Business

Skibene skæpper i Københavns kasse

Skibene skæpper i Københavns kasse - 1
Foto:

Lige fra Tivoli til Illums Bolighus er man optimistiske og forventer, at endnu flere krydstogtpassagerer vil indtage København i 2010.

Store dele af det københavnske erhvervsliv har det seneste år fået store tæv af den økonomiske krise.

Men nu er der smil at spore, eftersom der er udsigt til endnu flere krydstogtpassagerer i København og omegn næste år.

2009 er rekordår med 620.000 passagerer til og fra København, og en stigning vil betyde flere turister i de københavnske gader og dermed butikkerne.

»Vi forventer en stigning af krydstogtgæster i 2010. De kan godt lide dansk design og kvalitet, og derfor forventer vi en stigning på op mod 10 procent. Samtidig har vi søndagsåbent hele sommeren, og det tiltrækker gæsterne,« siger direktør for Illums Bolighus, Henrik Yphendanz, der mener, at der altid er folk, som rejser, selv om der er finanskrise.

De optimistiske forventninger til 2010 gør sig også gældende hos Tivoli, der allerede nu melder om et fantastisk 2009, og her er man ikke i tvivl om, at udsigten til flere krydstogtgæster også vil gavne den gamle forlystelsespark.

»Hvis den her trend fortsætter, forventer vi en klar stigning næste år. Tivoli er et typisk sted at besøge for turister, som kommer langvejs fra, og så samarbejder vi med nogle bureauer, der booker passagerer til en tur i Tivoli,« siger vicedirektør Franz Fossing.

Gang i kanalbådene
En tredje af de store attraktioner for krydstogtturisterne er den velkendte kanalrundfart, der årligt har 720.000 passagerer, men tallet forventes at stige næste år, når krydstogtskibene sejler ind i hovedstaden.

»Det her er et område, der er i vækst, så vi håber også på en fremgang. Vi har aftaler med de fleste krydstogtskibe, der kommer til byen, så en potentiel stigning vil afspejle sig i vores antal passagerer. Så vi er optimistiske, fordi krydstogtskibene er en væsentlig del af vores marked,« siger Erik Holsko, administrerende direktør for DFDS’ kanalrundfart.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen