Berlingske Business

Skibe uden besætning og container-droner: Mærsk skal tænke ukonventionelt

MAERSK-RESULTS/
Foto:

A.P. Møller-Mærsk arbejder med helt nye og anderledes scenarier for, hvordan fremtidens shippingmarked kommer til at se ud.

En dag vil de store containerskibe ikke have besætning, og det bliver droner, der løfter de store containere ind på land og fragter nye ud til skibene. Det er et af de scenarier, som kan vente forude for det 112-år gamle danske selskab A.P. Møller-Mærsk.

Sådan lyder et af scenarier fra olie- og shippingselskabet selv, og som nu klart understreger, at selskabet er på vej til at træde ind på helt nye områder, hvis det store danske selskab også skal vokse i fremtiden. Det sker, kort inden virksomheden fremlægger en omfattende strategiplan for, hvordan A.P. Møller-Mærsk fremover skal bygges op.

Er det bare en nedtur, eller er fremtiden for Maersk Line for altid ændret?

En del af selskabet er Maersk Maritime Technology, som blandt andet udvikler nye ideer inden for shipping. Og Paolo Tonon, der er chef for det udviklingsområde, slår fast, at udviklingen i verden går så stærkt, at det danske selskab er nødt til at tænke på en anden måde.

»Ukonventionelle tanker er nødvendige, hvis vi skal gøre en forskel i de markeder, som vi er i,« siger Paolo Tonon, chef for Maersk Maritime Technology til selskabets medarbejderblad Maersk Post.

Selskabet har tidligere været med til at udvikle de store tripple E-skibe, som kan transportere mere end 18.000 containere og i en periode var verdens største containerskibe. Men fremtiden indeholder helt andre og udfordrende opgaver.

For snart vil de førerløse skibe, fragtdroner eller måske 3D-printere vende op og ned på den verden, A.P. Møller- Mærsk har arbejdet i. Og konkurrenterne bliver måske ikke de rederier, som det danske selskab altid har kæmpet med. For amerikanske IT-selskaber som Amazon og Google har luftet planer om at gå ind i det internationale transportsystem.

Ny direktør skal gentænke Mærsk Gruppen

De udfordringer får nu A.P. Møller-Mærsk til tænke på en anden måde over, hvad der fremover skal ske.

»Vi skal opfinde på en sådan måde, at vi skaber nye muligheder, nye markeder og en ny type service. Vi har hundrede års erfaring inden for skibsdesign, og det er fantastisk, men det kan også være hæmmende. Så vi skal tænke anderledes, udfordre den accepterede vej at gøre tingene på og ikke se det som umuligt,« siger Paolo Tonon.

Containerindustrien fungerer i store træk på samme måde, som den gjorde, da de første varer i 1950erne begyndte at blive transporteret i de kendte stålbokse.

Maersk Line forkorter sejltid på USA-rute gennem Panama-kanalen

Ifølge artiklen overvejer Mærsk i øjeblikket alle muligheder. Michael Heimann, chef for nybygningsdelen i Maersk Line, siger, at de store forandringer i industrien kan være tættere på end det almindeligvis opfattes.

»Det er ikke afgørende, om fremtidens containerskibe har de samme karakteristika som de skibe, vi kender i dag, så længe at de er mere effektive. I den ekstreme tankegang er det heller ikke vigtigt, om der overhovedet er skibe. Vi skal bare finde den bedste måde at fragte vores containere og vores fragt i fremtiden,« siger Heimann.

A.P. Møller- Mærsk har sagt, at strategiplanen vil blive lagt frem inden udgangen af september.

Planen er sat i gang, fordi A.P. Møller-Mærsk de senere år har haft meget svært ved at vokse. Selskabet har været ramt af ekstremt svære markedsforhold - særligt på containermarkedet og i olieindustrien - og det har hæmmet indtjeningen.

»A.P. Møller - Mærsk får i langt højere grad en shippingmand ved roret«

Alt det betød, at den tidligere topchef Nils Smedegaard Andersen i juni blev fyret og afløst af Søren Skou. Skou er sat i spidsen for arbejdet med planen, som kan munde ud i, at det danske selskab i første omgang blive splittet i to dele.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen