Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Skatteminister parat til at se på bilafgift

Bilbranchen frygter prisstigninger på 20-30 pct. for almindelige biler, efter at EU-kommissionen midt i juli vedtog en ny forordning

for bilmarkedet. Skatteministeren lover at følge udviklingen nøje og fremskynde en omlægning af registreringsafgiften,

hvis det viser sig nødvendigt.


EUs nye regler for konkurrence i bilbranchen har over sommeren afstedkommet et massivt

pres mod regeringen for at lempe bilafgifterne. De Danske Bilimportører har ført an i kampagnen.


- Nu er det på

høje tid at få ændret det danske afgiftssystem, siger adm. direktør Bent Mikkelsen fra De Danske Bilimportører.


-

De danske bilpriser - før afgifter - ligger væsentligt under EU gennemsnittet, men med de nye EU-regler vil priserne

på nye biler blive udlignet. Derfor må politikerne nu skride til handling, hvis ikke danske forbrugere skal opleve en

væsentlig merudgift, lyder opfordringen fra Bent Mikkelsen.


Den ny EU-forordning, som træder i kraft 1. oktober i

år, hvor monopolet på service af nye biler bliver ophævet. Men de mest vidtgående ændringer træder

først endeligt i kraft i 2005.


Det nye består primært i en ændring af distributionssystemet fra og med 2005,

samt en række ændringer af vilkårene for service, reservedele m.m. EU indfører bl.a. fri etableringsret og

fri handel over grænserne, og det vil medføre, at alle bilforhandlere fra oktober 2005 kan udstille og sælge lige

nøjagtig de bilmærker, der har lyst til.



Prisstigninger

Målet med den ny forordning er at sænke

bilpriserne i EU, men i Danmark får det den stik modsatte effekt.


Bilfabrikkerne kan nemlig ikke længere bestemme

bilpriserne i de forskellige EU-lande og bliver derfor nødt til at droppe den særlige rabat på biler til det afgiftstyngede

danske marked.


Den danske bilbranche vurderer, at de nye regler vil betyde prisstigninger på 20-30 pct. for almindelige

biler, hvis det nuværende afgiftsniveau opretholdes. Samtidig vil højere bilpriser betyde flere penge i statskassen -

helt op mod 4 mia. kr. om året lyder vurderingen.


Skatteminister Svend Erik Hovmand (V) har ikke umiddelbart planer om

at ændre på det danske afgiftssystem.


- Regeringen følger opmærksomt udviklingen på bilområdet,

og vi vil selvfølgelig ikke vente til foråret, hvis det er nødvendigt at gribe ind før. Men foreløbig

ved vi meget lidt om prisstigninger, herunder hvornår og hvor meget, siger skatteministeren med henvisning til de udvalg vedrørende

registreringsafgifter, som blev nedsat tidligere på året.


Udvalget skal efter planen komme med et udspil til foråret.


-

Det er selvfølgelig ikke hensigten, at staten skal tjene tykt på stigningen i bilpriser. Derfor er udvalget vedrørende registreringsafgifter

også parat til et udspil så snart, det bliver nødvendigt, siger Svend Erik Hovmand.


En reduktion i registreringsafgiften

på 10 pct. koster ifølge Skatteministeriet statskassen op mod 1,5 mia. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen