Berlingske Business

Skandinaviens flydukse fik flot april

File photo of Norwegian Air's Boeing 737-800 aircraft preparing
Foto:

Norwegian og SAS melder begge om passagervækst og højere belægning for april måned.

April måned blev som bekendt en kold en af slagsen i år, og man kan dårligt fortænke solhungrende danskere for at have taget flugten mod varmere himmelstrøg.

Og noget kunne måske tyde måske, at det var tilfældet - i hvert fald melder skandinaviens to største flyselskaber (i nævnt rækkefølge) SAS og Norwegian om pæn passagervækst for sidste måned sammenlignet med året inden.

14BUSNorwegian-og-EasyJet-a.jpg

Norwegian fløj i april måned 2,3 millioner passagerer - otte procent flere end samme måned forrige år. Alt i alt voksede trafikken med 14 procent, mens kapaciteten voksede med 11 procent. Belægningen endte på 84,5 procent.

»Vi er rigtig tilfredse med, at flere vælger Norwegian, når de skal ud og rejse, og det er glædeligt, at vi kan ønske endnu flere forretningsrejsende velkommen om bord. Den positive udvikling på indenrigsruter i Norden og Europa fortsætter, og den stabilt gode efterspørgsel på langdistanceruterne fortsætter også,« lyder det fra administrerende direktør Bjørn Kjos i en skriftlig meddelse.

SAS

Hos SAS kan man notere sig en pæn april måned om end i mindre skala end Norwegian. Nordens største flyselskab transporterede det samme antal passagerer som konkurrenterne - 2,3 millioner, en stigning på 5,4 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Den samlede trafikvækst var på 9,2 procent, mens kapaciteten voksede med 9,1 procent.

For alle flyselskaber gælder det, at tallene er præget af, at påsken faldt i marts i år modsat sidste år, hvor den faldt i april.

chp

Hos Finnair angiver man lige præcist det faktum som en årsagerne til, at det finske flyselskab i april måtte notere et fald i passagertrafikken på 0,1 procent. Derudover led selskabet også under terrorangrebet i Brullexes, der medførte en lang række aflysninger til og fra EU-hovedstaden, da den berørte lufthavn, Zaventem, var lukket i en periode efter angrebet.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen