Berlingske Business

Skandalelufthavn er allerede ti år forsinket, nu mangler den 5,7 milliarder kroner

BER
Adm. direktør i Berlin Brandenburg Airport (BER), Engelbert Luetke-Daldrup (til venstre) må igen erkende, at budgettet for den skandaleramte lufthavn ved den tyske hovedstad skrider. Foto:

Den kommende storlufthavn i Berlin bliver ved med at være en kilde til dårligt nyt. Skandaleprojektet er allerede stærkt forsinket, og nu mangler lufthavnen tilmed et større milliardbeløb for overhovedet at blive færdig.

Uden for Berlin ligger det for tiden bedste argument for dem, der mener, at tysk punktlighed, patentlighed og kvalitetsbevidsthed er overdrevet. Den kommende Berlin-Brandenburg storlufthavn er for længst blevet en skandale ud over det sædvanlige, men de dårlige nyheder stopper ikke med at komme af den grund.

Den længeventede lufthavn er nemlig kommet i pengemangel. Det tyske nyhedsbureau DPA skriver ifølge Handelsblatt, at lufthavnen mangler 770 mio. euro - hvad der svarer til 5,7 mia. kr. - for overhovedet at blive færdig. Med det ekstra pengebehov er den samlede pris for lufthavnen steget til 54 mia. kr., hvilket er betragteligt over det originale budget, som lå på under 15 mia. kr.

GERMANY-TRANSPORT-BER

Lufthavnen ved Berlin er endt i en ond spiral, for den forhøjede regning relaterer sig blandt andet til de store forsinkelser, som lufthavnen har haft. Der er nemlig optaget ganske store lån til at finansiere lufthavnen, der oprindeligt skulle være åbnet i 2011, og da der stadig ikke kommer indtægter ind, begynder denne gæld at tynge. Ifølge DPA betalte lufthavnen sidste år 140 mio. euro i låneomkostninger.

Når engang lufthavnen står færdig, skal byggeriet kunne håndtere omkring 27 mio. passagerer om året, hvilket er lidt mindre end de to nuværende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, hvert år håndterer. De 27 mio. passagerer vil gøre lufthavnen til den tredjestørste i Tyskland.

GERMANY-AVIATION-BANKRUPTCY-AIRBERLIN

Problemerne med Berlin-Brandenburg lufthavnen har først og fremmest relateret sig til brandslukningsudstyret i lufthavnen.  Få dage inden Angela Merkel egentlig skulle åbne lufthavnen (i 2012, efter den første udskydelse), nægtede brandmyndighederne at godkende systemet til at suge røg ud af lufthavnen. Fejlene var så graverende, at hele systemet måtte bygges om, og derudover skulle 600 brandsikkerhedsvægge udskiftes, da de ikke var sikre nok. Den ene byggeskandale i lufthavnen har sidenhen afløst den anden, og der har både været problemet med de automatiske døre, nummeringen af rum, rulletrapperne, lysstyringen, kablerne, banegården, parkeringspladserne og korruption.

Lufthavnen i Berlin åbner efter planen i 2020.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen