Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Skal Mærsk til at tjene penge på motorveje og krydstogtshavne?

MærskSplit
APM Terminals – A.P. Møller - Mærsks globale havneselskaber – er klar til at bevæge sig ind på helt nye områder. De mange containerhavne kan fremover bliver suppleret med havne til olie eller havne med tax-free-områder, som krydstogtsskibe kan anløbe.  Sågar motorveje er et muligt nyt forretningsområde, fortæller Kim Fejfer, topchef i APM Terminals.

A.P. Møller - Mærsks globale havneselskaber er klar til at bevæge sig ind på helt nye områder. De mange containerhavne kan fremover bliver suppleret med havne til olie eller havne med tax-free-områder, som krydstogtsskibe kan anløbe. Sågar motorveje er et muligt nyt forretningsområde.

Krydstogtshavne og motorveje. Det er nogle af de nye områder, som A.P. Møller - Mærsk kan være på vej ind. Kim Fejfer – adm. direktør i APM Terminals – løfter for første gang lidt af sløret for de tanker, som A.P. Møller - Mærsks havneselskab har for fremtidens nye forretningsområder.

Hidtil har kernen været containerhavne over hele verden. I dag har APM Terminals 72 havne over hele verden, og de er næsten udelukkende specialiseret i at modtage og sende containere videre rundt i verden. Men sådan bliver det næppe ved med at være.

»Vi kigger i øjeblikket på alle mulige andre typer havneaktiviteter. Det er vi faktisk rigtig åbne over for,« siger Kim Fejfer i et interview med Berlingske.

Han understreger, at kerneforretningen fortsat er containerhavne, som med deres komplekse logistikstyring er der, hvor Fejfer mener, at selskabet kan skabe mest værdi. Men der kan være fordele ved at udbygge ­selskabets havne til andre typer af ­aktiviteter.

APM terminals

»Det, vi har set, er, at hvis man har en god containerterminal, så kan man udvide med andre ting. Det kunne være olieterminaler, tørlasthavne eller krydstogtshavne,« siger Kim Fejfer.

Erfaring med krydstogtskibe

APM Terminals har allerede gjort de første erfaringer med en krydstogtkibe. Det skete lidt ved et tilfælde, da selskabet overtog havnen Khalifa Bin Salman i den lille golfstat Bahrain i 2009. Sammen med container­havnen var der også et område, hvor krydstogtskibe lægger til. Det har siden vist sig at være en god forretning, som APM Terminals overvejer at kopiere andre steder i verden.

»Hvis der er et plot land, kigger vi på, om vi kan udvide med andre havneaktiviteter,« siger Kim Fejfer.

Han tilføjer, at det danske selskab ­vurderer hvert projekt på lige fod. Er det rentabelt, kan de næste havne lige så godt være til olie eller kul frem for de traditionelle ­containerhavne.

»En ny containerterminal bliver sammenlignet med, om vi vil bygge f.eks. en olieterminal. Derfor har vi ikke et præcist mål for, hvor stor en andel der skal være af de forskellige terminaltyper i forvejen,« siger Kim Fejfer.

Mærsk

Nils Smedegaard, topchef i A.P. Møller - Mærsk, har længe sagt, at det danske selskab var klar til at købe op og bruge noget af den bugnende pengekasse. Det har især været opkøb i oliedelen Maersk Oil,som der har været kigget på.

I en periode understregede Smede­gaard, at opkøb kun ville ske inden for de traditionelle områder. Men i april sagde bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen overraskende til Berlingske, at bestyrelsen drøfter drastiske forandringer, der kan sende helt nye forretningsområder ind i den danske virksomhed.

Motorvej i Ghana

Kim Fejfer gør det dog også klart, at mange nye muligheder ser ud til at være åbne. For nylig er APM Terminals blandt andet gået ind i et helt nyt område i Ghana. Her skal selskabet stå bag en motorvej, som fører til en nyerhvervet havn i det vestafrikanske land. Den slags investeringer kan også ske andre steder.

»Det kan vi ikke udelukke, selv om det ikke en del af vores kerneforretning, men noget vi gør, fordi det sikrer infrastrukturen til havnen og rettigheden dernede,« siger havnechefen.

APM Terminals forventer hvert år at bruge omkring 10 mia. kr. på investeringer. Fejfer siger, at hvor pengene vil blive brugt, bliver afgjort af væksten på container­markedet.

»Hvis vi ikke ser vækst i container­trafikken, så vil vi kanalisere flere penge over på de andre havneaktiviteter,« siger Kim Fejfer.

Kommunalvalg2013

Opkøb i Spanien

APM Terminals købte sidste år det spanske selskab TCP, der ejer 11 havne i Spanien, Latinamerika og i Tyrkiet. Opkøb er dog en måde at vokse på, som Kim Fejfer ikke tror bliver normal.

»Det er meget sjældent, at muligheder for opkøb opstår i den her industri. Værdisætningen af infrastruktur er meget høj, og det er svært at købe sig til størrelse.«

Kim Fejfer har siden 2004 stået i spidsen for APM Terminals. Det var det år, hvor selskabet blev skilt ud fra det A.P. Møller - Mærsk-ejede containerrederi Maersk Line for at sikre selskabet kunder uden for de danske olie- og shippingkonglomerat.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen