Berlingske Business

Skæbneuger for svenske SAAB

Skæbneuger for svenske SAAB - 1
»Bilindustrien har stor betydning for Sverige, men Saab har stort set ingen finansiel værdi og en evt. ejer skal ikke bare starte fra minus, men formentlig være i stand til at dække et underskud i cashflowet flere år frem i tiden,« siger den svenske ekspert i bilindustri og professor ved Copenhagen Business School, Christer Karlsson. Foto:

Et mærkværdigt forhandlingsforløb om en overtagelse af den hårdt sårede bilgigant Saab er ganske overraskende nået ind i den afgørende fase. Og går det galt nu, kan det ende med konkurs, mener ekspert.

Trods skepsis fra både analytikere og politikere er forhandlingerne om et opsigtsvækkende salg af det svenske nationalklenodie Saab kommet et markant skridt nærmere, efter at det ved et møde tirsdag tilsyneladende lykkedes investorgruppen Koenigsegg Group tirsdag at overbevise chefforhandleren for den svenske regering, der skal garantere for et lån på 4,3 milliarder i Den Europæiske Investeringsbank, om, at man har den fornødne råstyrke og kapital.

Mange har haft svært ved at tage forhandlingerne seriøst, siden den svenske bilentusiast Christian von Koenigsegg tidligere på året annoncerede sin plan om at overtage det kriseramte Saab Automobile fra General Motors.

Familieforetagenet Koenigsegg Automotive producerede i 2008 blot 18 biler. Godt nok luksussportsbiler med specialdesignede motorer og state-of-the-art design til skyhøje priser, men alligevel. Saab er trods kraftigt svindende ordrestakke en virksomhed med flere tusinde ansatte og en produktion på op mod 100.000 biler årligt.

Bliver Koenigsegg Group ny Saab-ejer skal man ind og vende en forretning, der endte i minus to milliarder skr. i 2007 og minus fire milliarder skr. i 2008.

»Bilindustrien har stor betydning for Sverige, men Saab har stort set ingen finansiel værdi og en evt. ejer skal ikke bare starte fra minus, men formentlig være i stand til at dække et underskud i cashflowet flere år frem i tiden,« siger den svenske ekspert i bilindustri og professor ved Copenhagen Business School, Christer Karlsson, der er en af mange, der i det hele taget er overrasket over, at forhandlingerne er nået så langt.

Komplekst salg
Selv regeringens chefforhandler, statssekretær Jöran Hägglund fra Näringsdepartementet, så sig i sidste uge helt usædvanligt nødsaget til i al offentlighed at afsløre, at han var usikker på Koenigseggs økonomiske slagkraft, efter at en af investorerne havde trukket sig ud af handlen.

Den svenske erhvervsavis, Dagens Industri, kunne forleden desuden afsløre, at Koenigsegg Group gennem hele forløbet har forsøgt at hemmeligholde investorernes identitet, hvilket der tolkes ivrigt på.

Uanset hvad, skulle der nu på rekordtid være fundet en pengestærk afløser, og efter tirsdagens møde med den svenske regering – hvor ejerstrukturen skulle afklares – er der nu desuden indsendt en forretningsplan til EIB.

Talskvinde hos Saab Automobile, Gunilla Gustavs, siger til Berlingske Tidende, at man trods den megen uro er overbeviste om, at handlen går igennem.

»Vi kommenterer ikke Koenigseggs ejerstruktur, men jeg kan sige, at det, der er sket, på ingen måde påvirker forhandlingerne. Det er et komplekst salg, fordi Saab skal skilles ud fra General Motors og sælges seperat, men salgsplanen skrider fremad som planlagt, og vi regner med at være færdige i dette kvartal,« siger Gunilla Gustavs, der slet ikke vil forholde sig til Saabs situation, hvis handlen falder:

"Den her handel kommer til at gå igennem, og vi er kun fokuseret på den," siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen