Berlingske Business

Sikkerhed kommer først

Det går hurtigere med at få et gaffeltruckcertifikat i dag end før på Landtransportskolen under TEC Transport.





Undervisningen er blevet gjort mere koncentreret, så man kommer igennem programmet på syv dage, og der bliver plads

til 2.400 kursuster om året mod 1.800 i dag. Det betyder også langt mindre ventelister. Op mod 85 pct. af kursisterne

kommer fra virksomheder, resten fra kommuner og Arbejdsformidlingen.



- Tid er penge, så der er ikke så meget tid

til snak. Virksomhederne, som sender kursister på kursus, er ikke tjent med ventetider på op mod et år. Nu kan vi

klare det inden for tre-fire måneder. Ved et akut behov er vi dog fleksible og kan måske få plads til en kursist

på ned til tre uger, hvis man kan klare sig med at være på forskudte hold, siger afdelingsleder Erling Christensen,

afdelingen for lager og logistik på Landtransportskolen i Hvidovre. Der er ni faglærere på skolen, der alene underviser

i truckkørsel. Én af dem er Jan Wiberg Larsen.

Undgå skader

- Vi lægger meget vægt på

det sikkerhedsmæssige. Man skulle nødig gøre skader på hinanden under oplæringen. Men selv om vi lærer

vores kursister at køre ordentligt, skal de hurtigt oplære en rutine, så de kan indgå i et team på

en arbejdsplads, siger Jan Wiberg Larsen.



Når han besøger et lager, som sker jævnligt som led i træning,

kan han have svært ved at følge med de andre på lageret.



- Vi lærer dem både hurtighed og stableteknik

samt den daglige brug af trucken - uden at det går ud over sikkerheden. Og opfylder man ikke vores krav, så dumper man

ganske enkelt. Og det gør mellem 20 og 25 pct. af eleverne - både til teori og praksis. De skal bl.a. kende til lastediagrammet,

siger Erling Christensen.



Men når man efter endt uddannelse kommer ud i job, sker der skader, fordi tiden er så vigtig.

Så får man måske ikke sænket gaflerne helt ned i pallehøjde, og så går en sæk måske

i stykker.

Vedligeholdelse

Skolen lærer dem også at have pallen helt inderst på gaflerne, men i stedet

sætter de - efter at være tilbage i job - pallen yderligt, så omrokering og dermed spildtid undgås. Men tyngdepunktet

og stablegrænsen er bestemt vigtigt at kunne og fortsat at arbejde med bagefter.



- Blandt "fagene" på kurset

er også vedligeholdelse af trucken - bare 10 minutters check hver morgen betyder meget, men mange siger, de ikke har tid. Vi

lærer eleverne om truckens opbygning, motor og transmission, men også om slukning af brand - dog ikke førstehjælp,

siger Jan Wiberg Larsen.



Godsbehandling er også et vigtigt punkt - både træning med stabling, afmærkning

af gods - og ikke mindst afmærkning af farligt gods.



- Ergonomi er også et vigtigt punkt under kurset, og her har

vi en faglærer specielt til at lære om dét i i alt fire timer. En truck med faste hjul er ikke meget affjedret,

og derfor er et affjedret sæde ofte vigtigt, og det skal være rigtigt indstillet. Før var ens ryg ødelagt efter

en dag, siger Jan Wiberg Larsen.

Specialindretning

Ofte bestilles en truck efter truckførerens ønsker. Trucks,

der kører ude, får ofte et specielt førerhus med varme og musikanlæg. Til gengæld kan de ikke høre,

når der kaldes på dem.



- Førerhuse er mest tænkt til truck, der kører både inde og ude.

I trucks, der kører inde, er der ikke behov for en kabine, men de sikres mod nedfældende genstande takket været

det særlige bur. I det hele taget er der mange muligheder for at skræddersy sin truck, siger Erling Christensen.



Der

er ca. 10 pct. af kursisterne, der har kørt uden certifikat tidligere, og det kan vi jo også straks se. De skal bare

vide, at det koster bøder på 10.000 eller måske 20.000 kr. første gang, de stoppes af arbejdstilsynet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen