Berlingske Business
17:16

Signalfadæsen vokser: Nyt signalsystem bliver syv år forsinket - og udløser milliardregning

BD
Foto:

Arbejdet med at skifte de gamle signalsystemer til de danske tog kommer til at trække ud. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har netop meddelt, at arbejdet bliver syv år forsinket, og at der er brug for flere penge til projektet.

2.555 dage. Det er, hvad Banedanmark skal bruge ekstra på at installere det nye signalsystemer på de danske togstrækninger. Det står klart, efter transportminister Ole Birk Olesen (LA) netop har informeret om, at det milliardstore projekt bliver forsinket med syv år, så det først står færdig i 2030. Projektet skulle ellers have været på skinner i 2023.

Baggrunden for udsættelsen er en rapport, som revisions- og konsulenthuset Deloitte har lavet for Transportministeriet. Heri konkluderer man, at der er så store udfordringer med at installere nyt signaludstyr i den eksisterende togflåde, at det potentielt kan volde store problemer, hvis ikke planen udskydes. Transportministeriet skriver i en pressemeddelelse, at man risikerer at stå tilbage med et nyt signalsystem, men uden tog som kan køre på skinnerne, og at hvis man ikke handlede nu, kunne man stå tilbage med en markant forringet togtransport i en ikke alt for fjern fremtid.

»Der er ingen tvivl om, at vi alle i forligskredsen ærgrer os over, at det ikke er lykkedes at få bygget ombordudstyr ind i de planlagte tog,« siger transportminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse, »Men det er en enig forligskreds, der bakker op om en ny strategi for Signalprogrammet for at få størst mulig stabilitet i togdriften.«

Det er dog ikke alle strækninger, der må vente til 2030 for at få nye signaler. Københavns s-togsstystem vil for eksempel være klar til de nye signaler i 2023.

Milliardfordyrelse kommer med

Udsættelsen på de syv år bliver ikke omkostningsfri. I sig selv bliver det nye signalprogram ikke dyrere, men da det gamle signalsystem skal stå i længere tid, er det nødvendigt at »immunisere« en del af signalerne. Begrebet dækker over, at det gamle signalsystem ikke fungerer optimalt, når der kommer elektriske tog på skinnerne. Da de gamle signaler ligeledes er dyrere i drift end det nye program, og da der altså kommer ekstraudgifter til immunisering, foreligger der nu en ekstraregning på 2,8 mia. kr.

Det er ikke først gang, at projektet til 20 mia. kr. bliver dyrere. I starten af året udgav Rigsrevisionen en rapport, som udlagde, at projektet allerede da forventedes at blive 4,4 mia. kr. dyrere. Den nye regning på 2,8 mia. kr. relaterer sig ikke direkte til projektet, men er en konsekvens af, at signalprogrammet bliver forsinket. Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, siger til Ritzau, at oppositionens største parti er ved at miste tålmodigheden med Banedanmark.

»Nogle af de områder, der var forsinkelse på sidste gang, har man fået lidt kontrol med. Men nu er der så opstået noget nyt. Det er selvfølgelig dybt utilfredsstillende,« siger Rasmus Prehn til nyhedsbureauet.

»Vi har sendt det meget klare signal til både ministeren og Banedanmark, at vi ikke vil acceptere flere forsinkelser på det her område.«

Ny bane - gamle signaler

Det kommende arbejde, som Banedanmark nu skal til at udføre med immunisering og tilpasning af signalinfrastrukturen vil ramme flere strækninger i landet. Transportministeriet skriver, at den ellers nyanlagte bane mellem København og Ringted vil blive udstryret med gamle signaler, så den kan bruges til drift med fem tog i hvert retning i timen. Desuden skal der gennemføres tilretnings af infrastrukturen i Nordjylland, men strækningen mellem Roskilde og Holbæk skal imminuseres.

»Der igangsættes endvidere en indledende forberedelse af immunisering af en række strækninger over hele landet som en sikkerhed for, at der kan skiftes til eldrift med nye eltog som forudsat,« skriver Transportministeriet.

Meldingen om de syv års forsinkelse er den anden udskydelse på lidt over et år. Tilbage i oktober 2016 måtte Banedanmark også gå den lange til transportministeren og fortælle, at signalsystemet blev forsinket med to år på nogle strækninger. Det var i den forbindelse, at færdiggørelsen blev sat til år 2023, som altså i mellemtiden er blevet til 2030.

Det nuværende signalsystem i Danmark er hovedsageligt fra 1950erne og 1960erne, mens dele af det går helt tilbage til 1930erne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen