Berlingske Business

Siemens skal levere 26 ellokomotiver til tog fra 2021

GERMANY SIEMENS RESTRUCTERING
Siemens' Vectron-lokomotiver skal i fremtiden trække DSB's dobbeltdækkertoge. Foto:

DSB's dobbeltdækkervogne skal fra 2021 trækkes af 26 ellokomotiver af typen Vectron fra Siemens.

Det oplyser DSB i en pressemeddelelse om resultatet af det udbud, som blev sat i gang i 2016.

- Det er en god dag for DSB's kunder. Vi har fundet en stærk leverandør af de kommende ellokomotiver, siger DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen.

- Vectron er en gennemprøvet lokomotivtype, og lokomotiverne vil medføre et løft for såvel togtrafikken som for miljøet, når lokomotiverne efter planen erstatter de aldrende ME- og EA-lokomotiver.

DSB har krævet, at vinderen skal være et »standard ellokomotiv«, som kan anvendes til både dansk og tysk/svensk kørestrøm. Lokomotivet skal både kunne køre med jernbanens nuværende og kommende signalsystem.

- Indkøbet er samtidig et vigtigt skridt mod at forny DSB's aldrende togflåde. Ud over at påvirke DSB's punktlighed positivt kommer de også til at forbedre DSB's driftsøkonomi, i takt med at de fases ind fra 2021 og frem, siger Flemming Jensen.

Signalskift på togbanerne bliver forsinket Hjemløs skal tre m

Ordren rummer en option på en leverance af 18 ekstra lokomotiver. Siemens skal levere lokomotiverne godkendt til kørsel i både Tyskland og Danmark.

Lokomotiverne skal kunne køre med en topfart på 200 kilometer i timen. De skal primært indsættes i den sjællandske regionaltrafik og trække DSB's 113 dobbeltdækkervogne.

DSB og Siemens skal samarbejde om at vedligeholde de nye ellokomotiver. Men Siemens får det overordnede ansvar i de første ti år og en option på yderligere fem år.

- Ansvaret for ellokomotivernes kvalitet og pålidelighed ligger altså entydigt hos Siemens. Men som en del af aftalen skal Siemens bruge DSB Vedligehold til dele af serviceeftersynene på lokomotiverne, siger Flemming Jensen.

Vectron-lokomotiver blev præsenteret i 2010. De er solgt til en række lande som Tyskland og Finland.

cop118

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen