Berlingske Business
11:09Tyske investorers tillid skuffer i oktober

Sidste udkald for Vito

Det er fem år siden at Mercedes-Benz Vito blev valgt til Van of the Year i Europoa, men salget går fortsat godt. Køreegenskaberne

er da også gode, men alderen tynger, selv om nye common rail dieselmotorer pynter gevaldigt.



Vi målte accelerationstider

til hhv. 80- og 100 km/t på hhv. 10- og 17 sekunder, og der er trækkraft i femte gear fra 40 km/t. Topfarten ligger over

150 km/t i den her testede 108 CDI, som er mindste model i Vito-serien med dieselmotorer. 82 HK yder den her - med et drejningsmoment på

200 Nm. mellem 1.500- og 2.400 omdrejninger.



Officielt er forbruget i gennemsnit 12,8 km/l. Vores målinger over 900 km/t

med et forbrug på knap 80 liter viste en snitforbrug på 11,3 km/l. Testen er foretaget i samarbejde med tømrermester

Claus Ettrup, Dragør, som finder bilen praktisk og letkørt - og meget smidig med sin nye CDI-motor.



Varerummet

er på 4,8 kubikmeter og måler 1.170 mm. i højden. Bredde og højde er på 1.620 og 2.300 mm.



Der

er plads til to europaller -én kan placeres via til den brede sidedør på 970 mm. Vil man have en palle ind bagfra

med normal truck, må man vælge sin bil med fløjdøre - eller købe en teleskoptruck. Bilen læsser

1.100 kg. Læssekanten er 526 mm.

Billigere udgave

Vito kan bl.a. i 108 CDI fås med begrænset standardudstyr

til 155.884 kr. plus moms. Testbilen havde normalt udstyr og koster 174.273 kr. Så får man bl.a. airbag, el-drevne sidespejle,

centrallås med fjernbetjening, træbund i og varekasse. Ifølge bruchuren om bilen er ABS i basisudgaven ikke standard

med begrænset udstyr.



Man sidder fortsat en anelse skævt bag rattet pga den tilsvarende skæve pedalstilling,

og det kræver lidt tilvænning. Godt er panelgearet, viskerrobot, tågelys for og bag samt det delvist beklædte

varerum og de seks fastgørelsespunkter i gulvet -men vi savnede bl.a. justerbart rat, kopholdere, el-ruder og aflukkeligt/aflåseligt

handskerum.



Der er plads til tre personer i vognen - og alle kan få 3-punkts s-sele på.



Airbag er kun standard

til føreren -næste modelserie vil sikkert både få passager-airbag og sideairbags.



Næste år

går Mercedes så i gang med lanceringen af den nye Vito, som dukker op herhjemme - formentlig - i løbet af 2003,

i hvert fald ifølge DaimlerChryslers ledelse i Tyskland.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen