Berlingske Business

Shippingkunder klager over nyt brændstofgebyr

USA-TRADE/CHINA
Foto:

Det møder kritik fra en række store virksomheder, at flere af verdens største rederier - herunder Mærsk, CMA CGM og Cosco - har indført et særligt nødgebyr, fordi olieprisen er steget markant i løbet af 2018.

Det skriver Shippingwatch.

Nogle af verdens største afskibere som Electrolux og Cargill har over for Shippingwatch udtrykt kritik, og nu følger European Shippers' Council op med et brev direkte stilet til EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

»Under de nuværende forhold er brugen af sådan et instrument ikke retfærdiggjort. Olieprisen er steget i løbet af den sidste måned, men det kan ikke sammenlignes med en nødsituation. Der har de seneste år løbende været udsving i olieprisen op og ned, og der blev ikke trukket noget tillæg tilbage, da en tønde olie kom ned under 40 dollar for noget tid siden, skriver organisationen i brevet.«

ESC mener derimod, at nødgebyr skal bruges i tilfælde, hvor der for eksempel er mangel på olie. Organisationen mener desuden, at gebyret er i direkte strid med reglerne for, hvordan rederier skal offentliggøre prisstigninger over for kunderne, da gebyret er blevet indført på stort set samme tid.

ESC opfordrer EU-Kommissionen til at regere, hvis konkurrencereglerne er blevet brudt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen