Berlingske Business

Shippingbranchen vil belønne de grønneste skibe

Pics-shipping
Shippingbranchen fremlagde torsdag en plan for, hvordan man kan udnytte branchens store vækstpotentiale. Foto:

Efter en ambitiøs konference på dansk grund i efteråret, fremlagde shippingbranchens vigtigste aktører i dag en plan for, hvordan man skal udnytte det fulde vækstpotentiale i den maritime industri. Infrastruktur og miljø er vigtige emner på dagsordenen.

Lavere havneafgifter til de grønneste containerskibe. Det er et af de i alt 41 løsningsforslag, der torsdag blev offentliggjort, efter 200 af shippingbranchens vigtigste aktører fra 30 forskellige lande i oktober måned mødtes på Docken i København ved shippingkonferencen Danish Maratime Forum.

De skulle lægge en plan for, hvordan shippingbranchen de næste år kan udnytte det fulde potentiale af den maritime industri, og i planen er det tydeligt, at for ringe havnekapacitet og miljøbelastninger er to af de største udfordringer, folkene i shippingbranchen ser sig selv stå overfor.

APEC-SUMMIT-ECONOMY Maersk Line-skib i Pasir Panjang-havnen i Singapore

Det forudses, at verdenshandlen kommer til at vokse støt de næste 10-15 år. I shippingbranchen forventes det, at denne vækst vil fordoble søtransporten fra 10 milliarder tons last om året i dag til 20 milliarder omkring 2030. Men branchen frygter, at verdens havne ikke kan klare al den ekstra last, der venter.

Afrika er det næste vækstmarked, lyder det i planen. Men de afrikanske havne er slet ikke klar til, at store, internationale virksomheder sender flere containere til landet. »Uden infrastruktur, vil handlen med Afrika ikke vokse,« lyder bekymringen. Derfor står det højt på listen at sikre en velfungerende infrastruktur på og omkring verdens store handelshavne.

Og et forslag er lagt på bordet. Shippingbranchen vil oprette et internationalt råd med repræsentanter fra alle dele af transportindustrien i samarbejde med myndigheder og NGO'er. Tanken er, at rådet kan modtage ideer og inputs fra virksomhederne, når de støder på udfordringer i infrastrukturen, og lave lobbyarbejde globalt for, at disse udfordringer løses.

»For at udnytte det fulde potentiale, må den maritime industri droppe sin konservative natur, udvikle en fælles vision og sikre øget innovation,« lyder det i planen. For mens den globale økonomiske vækst fortsætter, står shippingbranchen over for et pres for konstant at skulle forsøge at øge sin kapacitet - uden det gør ud over miljøet.

til BBM f Nils Smedegaard Andersen

Det er der også fremlagt flere løsningsforslag til. Ud over at promovere forskellige havneafgifter for at tiltrække de grønneste skibe kræver branchen desuden en forbedret global regulering. Forslaget lyder på at oprette et dokument gennem den Internationale Maritime Organisation (IMO) med klare, guidende principper for, hvordan shippingbranchen skal reguleres fra myndighedernes side i de enkelte lande. Reglerne skal være forudsigelige, når et skib ankommer til en ny havn, lyder det.

Derudover lægger planen blandt andet fokus på at gøre det attraktivt at investere i shippingbranchen samt at sikre, at nye, teknologiske opdagelser, der kan gøre branchen mere effektiv og grøn, skal integreres på containerskibenes ruter så hurtigt som muligt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen