Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Shippinganalytikere øjner fire store alliancer

CHINA-ECONOMY/TRADE
Foto:

Oven på annonceringen af det store skibssamarbejde mellem A.P. Møller - Mærsks Maersk Line og franske MSC, kaldet M2, vurderer shippinganalysehuset Seaintel, at containermarkedet kan blive delt op i fire store alliancer på de tunge ruter ud ad Asien.

Maersk Line og MSC, verdens største og næststørste containerrederi, kommer efter at en stort anlagt alliance mellem Maersk Line, MSC og verdens tredjestørste containerreder, CMA CGM, blev stoppet af de kinesiske konkurrencemyndigheder.

Det har efterladt CMA CGM alene i et marked, hvor størrelse og dertil hørende lave enhedsomkostninger er afgørende. Ikke mindst fordi Maersk Line og MSC har droppet aftaler med andre aktører på ruterne ud ad Asien i forbindelse med aftalen.

- Dette efterlader CMA CGM med en udfordring, da de vil miste deres adgang til nogle af der services, hvor de allerede har samarbejdsaftaler. CMA CGM har dog andre aftaler med UASC og CSCL og der er interessant at undersøge, hvor det kan lede hen, skulle de finde på at udvide dem, skriver Seaintel i en analyse.

Seaintel har analyseret antallet af skibe over 10.000 teu. hos de forskellige konstellationer ud fra en præmis om, at en service på de tunge ruter fra Asien til Europa og fra Asien til Nordamerika kræver 10 styk.

Her har 2M omkring 100 skibe mens alliancerne G6, CKYHE og den potentielle alliance CMA CGM, UASC og CSCL alle har omkring 80.

- Set ud fra dette perspektiv vil de fire grupperinger være nogenlunde lige stillet når det kommer til det netværk, de kan tilbyde deres kunder, skriver Seaintel.

Kigger man på den gennemsnitlige skibsstørrelse, når ordrebøgerne er medregnet, ser det dog anderledes ud. Her vil M2 ligge på lige under 15.000 teu mens de andre sakker et godt stykke bagud. Det samme gør sig gældende med brændstofforbruget, hvor M2 vil ligge solidt under de andre konstellationer.

Et samarbejde mellem CMA CGM, UASC og CSCL vil dog være næstmest effektivt i forhold til brændstofforbrug.

- CMA CGM, UASC og CSCL har en mulighed for at sikre sig selv i ualmindelig god position i det konkurrenceprægede marked fra Asien til Europa. Om de rent faktisk vil gøre det vides endnu ikke, skriver Seaintel.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen